Deze GT X is een waar vuurwerk, in die zin dat hij bijna al de basissen legt voor de toekomstige producten van Opel. Hij kondigt dus niet één enkel model aan, maar wel een veelvoud aan evoluties, te beginnen bij de stijl. Het prototype is compact, met een lengte van 4,06 meter. Dat formaat maakt het model interessant in de stad en versterkt ook zijn moderne trekken. Zijn esthetiek zal zoals gezegd door de toekomstige modellen van Opel worden overgenomen. Het merk kiest hier voor volumes met veel persoonlijkheid en met oppervlakken die in twee delen gestructureerd en gescheiden zijn: een bovenste en een onderste. De hiërarchie van deze twee ‘niveaus’ wordt nog versterkt door specifieke kleuren. Daaruit blijkt ook een drang om auto’s steeds meer te gaan personaliseren.
Een interessant detail: de coupélijn die je zou verwachten, is hier vermeden uit praktische overwegingen. Zo krijgen we ook deuren met een openingshoek van tot 90 graden om de instap te vergemakkelijken. Boven op een visuele zuiverheid (het model is ontdaan van deurklinken en buitenspiegels) wordt het geheel dynamiek ingeblazen met een aantal grafische elementen. Kijk maar naar de grote zeventienduimvelgen, of de kleine driehoekjes in reliëf waarvan er eentje in werkelijkheid een klein scherm is dat het laadniveau van de batterij aangeeft.
Digitale detox
De GT X heeft een interessant uiterlijk, maar dat mogen we ook zeggen van de binnenkant, want dit is voor zover wij weten het eerste voertuig dat een vorm van digitale detox ondersteunt. De designers kozen daarom voor een zeer uitgepuurde bestuurderspost met slechts één groot digitaal scherm. De bedoeling is om daar zoveel mogelijk informatie samen te brengen en al het overbodige te schrappen, want dat leidt toch alleen maar af. Geen slecht idee als je ziet hoeveel bestuurders met hun telefoon in de hand rijden… Ook hier spelen de ontwerpers de kaart van de visuele zuiverheid, door zelfs zo ver te gaan om de ventilatieroosters achter schermen te verbergen. Twee andere schermen aan weerszijden van het hoofdscherm tonen de beelden van de kleine camera’s die de buitenspiegels vervangen.
Zuiver elektrisch
Technisch gezien blijft Opel wat vaag over de inhoud van de GT X. We weten enkel dat het prototype zuiver elektrisch rijdt en een batterij van 50 kWh heeft. Over de motoren, het vermogen, het rijbereik of de prestaties weten we echter niets. Maar het feit dat hij elektrisch is, toont duidelijk aan dat Opel zijn gamma wil elektrificeren. Tegen 2024 moet het daarmee klaar zijn, vooral dankzij microhybridesystemen. De GT X kondigt verder ook de ontwikkeling in de richting van autonoom rijden aan. Hij belooft autonomie van niveau 3, wat betekent dat alle taken van het rijden kunnen worden overgelaten aan de auto, maar dat de bestuurder toch oplettend moet blijven en het stuur moet kunnen overnemen als dat nodig zou zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!