De Opel Monza Concept, die in september wordt onthuld tijdens het salon van Frankfurt, is opgebouwd rond een flexibele architectuur die diverse types aandrijving kan ontvangen. Het prototype dat op de beursvloer staat, wordt aangedreven door een elektromotor. Om het rijbereik uit te breiden, heeft hij bovendien een 1.0-turbodriecilinder aan boord die op aardgas loopt om de uitstoot te beperken. Maar de Monza kan in de plaats daarvan net zo goed een brandstofcel aan boord krijgen.
Het belangrijkste nieuws aan de auto schuilt in zijn systeem met led-projectie. De bestuurder kijkt niet meer op een vast instrumentenbord, maar de hele boordplank is een bron van informatie en ontspanning. 18 led-projectoren geven hun beelden direct in 3D weer op het dashboard. Ook decoratieve elementen kunnen worden uitgelicht. Zo kunnen ook de manier waarop informatie wordt getoond of de achtergrond naar wens worden aangepast. Dat alles gebeurt via stembediening of met toetsen op het stuurwiel.
De stijl van de auto, met bijvoorbeeld de erg opvallende vouw midden op de motorkap, verwijst naar de Monza uit 1977. Moderne toetsen komen onder meer van de boemerangvormige luchtinlaten. De ontwerpers van de 4,69 meter lange auto hebben beslist om het interieur 15 centimeter lager te plaatsen dan in een conventionele auto. Daarmee biedt hij veel binnenruimte ondanks zijn beperkte hoogte van 1,31 meter. Bovendien heeft hij een koffer met een inhoud van 500 liter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!