Op 30 mei 1916 stond Peugeot op het hoogste treetje van het podium van de 500 Miles van Indianapolis, dankzij Dario Resta en zijn L45. Dat was niet voor het eerst, want de ‘Charlatans’ van Peugeot zouden drie zeges binnenrijven op het mythische ovale circuit van de Verenigde Staten tussen 1913 en 1919, met respectievelijk Jules Goux (1913), Dario Resta (1916) en Howard Wilcox (1919). Om de honderdste verjaardag van die tweede overwinning te vieren heeft Peugeot een virtuele conceptcar uitgedacht van de raceauto van de toekomst: de L500 R HYbrid.
Hybride
Deze rijzige bolide die dicht tegen de grond ligt en 1 meter hoog is, weegt een ton. Dat gewicht wordt voortgestuwd door een hybride aandrijving die bestaat uit twee elektromotoren en een benzinemotor met 270 pk. Peugeot gaat ervan uit dat de L500 HYbrid in staat is om de sprint van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden af te leggen en dat hij maar 19 seconden nodig zou hebben voor de kilometer vanuit stilstand.
Zwevende capsule
De bestuurder zit in een afgesloten binnenruimte die voorgesteld wordt als een "zwevende capsule". De coureur bestuurt een klein "stuur " en krijgt informatie door via twee hologrammen. Hij kan ook rekenen op zijn helm met verhoogde realiteit, die de rol van virtuele corijder op zich neemt. We zijn duidelijk ver verwijderd van de rudimentaire L45-evolutie (4,5 liter) van de L76 (7,6 liter) van 1912, die ontworpen werd door Ernest Henry en die een topsnelheid van 190 km/h had.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!