De Onyx wordt ongetwijfeld het pronkstuk van de Peugeot-stand op het salon van Parijs (van 29 september tot 14 oktober). Zijn 3,7 liter grote diesel-V8 van 600 pk, die centraal achterin ligt, is gekoppeld aan een elektromotor die tijdens het accelereren kortstondig 80 pk extra kan leveren. De stroom is afkomstig van een remenergierecuperatiesysteem en wordt opgeslagen in lithium-ionbatterijen. De overbrenging naar de achterwielen wordt verzorgd door een sequentiële zesbak.
Boven op zijn indrukwekkende vermogen kan de Onyx ook nog rekenen op een uitgekiende aerodynamica (met Cx van 0,30). Een deel van de luchtstroom wordt naar het hart van de auto geleid om de V8 te voeden. Het andere deel glijdt verder langs het gewelfde koetswerk. Via de flanken en het dak met dubbele welving passeert de luchtstroom langs vleugeltjes ter hoogte van de achterlichten, die ervoor zorgen dat de lucht zo ver mogelijk naar achteren geprojecteerd wordt. Dat zorgt ervoor dat er minder nefaste turbulentie wordt gegenereerd. De centrale lichtgewichtstructuur is gemaakt van koolstofvezel en telt slechts twaalf aparte stukken. De ruitoppervlakken en het dak zijn uitgevoerd in het sterke PMMA (polymethylmethacrylaat). De auto is 4,65 meter lang, 2,20 meter breed, 1,13 meter hoog en zet 1.100 kilogram op de weegschaal.
Het futuristische interieur is gemaakt van samengedrukt vilt, met sommige zones van koolstofvezel. Ook voor het dashboard werd een nieuw materiaal gebruikt: dit 'Newspaper Wood' wordt gemaakt van gebruikte kranten die worden samengeperst. Tot slot is er nog een camera aanwezig tussen de hoofdsteunen waarmee de afgelegde ritjes kunnen worden opgenomen. De opnames kunnen later worden herbekeken op een tablet voor de passagier.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!