De Peugeot SR1 is een keerpunt, want hij concretiseert een ambitieus project van het Franse merk. Peugeot wil namelijk tegen 2012 drie plaatsen hoger schuiven in de rangschikking van de bestverkochte automerken. Om dat te bereiken, zetten de Fransen zwaar in op hybridisering, met in 2011 een dieselhybride en een micro-hybride e-HDI en tegen 2012 een plug-inhybride diesel. Ook volledig elektrische modellen krijgen een plaats in het gamma (iOn in 2010). Daarnaast lanceert Peugeot een grote vernieuwingsgolf in het eigen gamma met een nieuwe stilistische handtekening die we mogen ontdekken aan de hand van de concept SR1.
De SR1 is een roadster met 2+1 zitplaatsen die wordt aangedreven door een 1.6 THP-benzinemotor met 218 pk (160 kW) die wordt bijgestaan door een elektromotor van 95 pk (70 kW) in de achteras. Samen kunnen beide krachtbronnen tot 313 pk (230 kW) doorgeven aan de vier wielen die allen kunnen sturen. De lijnen van de roadster breken duidelijk met wat we op dit moment kennen bij het merk met het leeuwtje. Zo heeft de auto veel rankere en discretere koplampblokken. Gilles Vidal, de nieuwe designbaas van het merk, heeft ook het formaat van het radiatorrooster verkleind.
In het interieur van de auto is plaats voor een derde passagier, die centraal achterin zit. Instappen doet die via de verschuifbare middenconsole. De stuurkolom is zichtbaar en het dashboard vertoont een mengeling van digitale en analoge instrumenten. Het momentane verbruik en het rijbereik worden weergegeven met twee kristallen meters voor de ogen van de bestuurder. Het boordklokje is in feite een polshorloge van het merk Bell&Ross dat in het dashboard vastklikt. De concept SR1 wordt voorgesteld op het autosalon van Genève en pakt uit met een hertekend merklogo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!