UPDATE Uiteindelijk zal het productiemodel de Porsche 911 Dakar gaan heten.
Porsche kijkt niet op een stunt meer of minder om zijn producten onder de aandacht te brengen. En deze keer gaan ze het wat verder zoeken dan de Nordschleife van de Nürburgring. In het grensgebied tussen Argentinië en Chili werd de hoogste vulkaan ter wereld beklommen met een speciaal geprepareerde Porsche 911. Op de flanken van de Ojos del Salado werd een hoogte van 6.007 meter gehaald.
Een indrukwekkende expeditie, natuurlijk. Want de extreme omstandigheden van het Andes-gebergte vragen het uiterste van man en machine. Maar waarom zou Porsche zich aan dergelijk avontuur wagen? Zou het iets te maken kunnen hebben met de 911 Safari waarop de Duitse sportwagenbouwer nu al zo lang kauwt? De aanpassingen hinten in elk geval in die richting. Onze vermoedens worden bovendien versterkt door nauwelijks gecamoufleerde prototypes die gespot werden op de en rond de Nürburgring...
Porsche Warp-Connector
Om deze expeditie tot een goed einde te brangen, werkte Porsche samen met Romain Dumas Motorsport. Je weet wel, de Franse autopiloot die de 24 Uur van Le Mans twee keer, de 24 Uur van de Nürburgring vier keer en de 24 Uur van Spa-Francorchamps 1 keer wist te winnen. En die het Pikes Peak-klimrecord in handen heeft met de elektrische Volkswagen ID.R. Ze namen twee exemplaren van de Porsche 911 Carrera 4S onder handen, maar lieten de aandrijflijn (zowel de motor als de manuele transmissie - al werden de versnellingsbakverhoudingen wel aangepast) onaangeroerd. Ze monteerden we een speciale off-roadophanging met portaalassen, die de bodemvrijheid opkrikt naar 350 millimeter. Verder noteren we speciale terreinbanden en een uit Aramidevezel vervaardige bodembeschermplaat.
De voor de Andes ontwikkelde Porsche 911 werd ook verzien met de zogeheten Porsche Warp-Connecter. Deze technologie werd oorspronkelijk ontworpen voor de autosport en vormt een mechanische verbinding tussen alle vier de wielen om een constante wielbelasting mogelijk te maken, zelfs wanneer het chassis extreem scharniert - wat bijdraagt tot maximale tractie. Om de 4x4-aandrijving nog performanter te maken, greep Porsche naar manueel schakelbare differentieelsloten, die samenwerken met een geavanceerd steer-by-wiresysteem. Verder noteren we een aangepast koetswerk met lier op de versterkte voorzijde, met naar boven geplaatst koelsysteem en met opengewerkte wielkasten, zodat er voldoende ruimte blijft voor het brutale off-roadrubber.
Wanneer komt de productieversie van die Porsche 911 Safari... Wordt snelvervolgd, want op 16 november wordt de Dakar gepresenteerd! Vinden we leuk, al was het maar om met de Lamborghini Huracan Sterrato in de modder te kunnen spelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!