Tijdens zijn verjaardagsfeestje in Zuffenhausen onthulde Porsche de conceptcar 911 Speedster. Die wil een link leggen tussen de huidige GT’s en de allereerste 365 Roadster, die op 8 juni 1948 zijn productievergunning kreeg. Al doen de erg lage achterhand en profiel samen met bepaalde andere details meer denken aan de 356 1500 Speedster. Concreet zou van het prototype in 2019 of zelfs nog iets later een productieversie worden afgeleid.
Dubbele bult
De 911 met twee stoelen is gebouwd op basis van de 911 Carrera 4 Cabriolet, maar met het chassis van de 911 GT3. De tweekleurige conceptcar valt vooral op door de dubbele bult achter de stoelen. Dat paneel is gemaakt in koolstofvezel. De 911 Speedster onderscheidt zich verder door een lager voorruitframe, een schuinere voorruit, kleinere zijruitjes en een tankdop in het midden van de motorkap (typisch voor de jaren 1950), maar ook door de klassieke Talbot-vormige buitenspiegels en de 21 duim grote Fuchs-velgen met centrale moer.
520 pk
Achter de cockpit ontwikkelt de zescilinderboxer meer dan 520 pk. Hij haalt toerentallen tot 9.000 o/m. Aan deze flat-six is een titanium uitlaatlijn gekoppeld. De bestuurder moet niet hopen op zaken als airco, navigatie of multimedia. Volgens de voorschriften van de oorspronkelijke Speedster is al het overbodige geschrapt. Diezelfde logica leidt ertoe dat de cabriokap is vervangen door een zeiltje. En om de cirkel rond te maken, zijn de koolstofvezel kuipstoelen bekleed met anilineleer in de bleke kastanjetint Cognac 356.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!