Porsche Vision 911 Safari (2012)
De op de 997-generatie gebaseerde Vision Safari is een designstudie die refereert naar de Porsche 911 SC waarmee Björn Waldegard en Vic Preston Jr. de East African Safari Rally van 1978 wonnen. Net zoals die speciaal voor de Keniaanse wildernis gebouwde rallywagen komt de Vision Safari met een in Martini-kleuren gestoken koetswerk, een verhoogde bodemvrijheid en een verstevigd onderstel, dat getest werd op de terreinpiste waar Porsche de off-roadcapaciteiten van de Macan en de Cayenne ontwikkelt. Let ook op de wielkastverbreders en de extra verlichting op het dak. Het coolst aan deze Porsche 911 Vision Safari is de geventileerde lade achter de voorstoelen, bedoeld om de helmen van de rijder en zijn bijrijder te koelen tussen twee rallyproeven in.
Porsche Vision 904 (2013)
Het project dat in 2014 tot de gelimiteerde productieversie van de Volkswagen XL1 zou leiden, charmeerde ook concerngenoot Porsche. Weissach had bijzondere interesse voor de uit koolstofvezel opgetrokken monocoque van de XL1, die extreem ligt en extreem stijf was. En die dus de ideale basis vormde voor een compacte en minimalistische sportwagen. Voor de aandrijving dacht Porsche aan een hoogtoerige V2-krachtbron (de VW deed het met een plug-inhybride 0.8 TDI), waardoor het totale gewicht rond de 900 kilogram zou schommelen.
Porsche Vision Turismo (2016)
Een Porsche 911, maar dan met vier deuren: de voorbije decennia experimenteerde het designteam meer dan eens met het idee, maar het technische concept met achterin gehangen of zelfs centraal gemonteerde boxermotor kregen ze niet goed. De productieversie van de Panamera droeg de motor dan ook voorin. En het was geen boxer, maar een V6 of V8. Toch bleef Porsche nadenken over een supersportwagen met vierdeurskoetswerk. De proporties van een model zoals deze 960 Vision Turismo zouden enkel mogelijk zijn met een volledig elektrische aandrijflijn. Vandaar de gelijkenissen met de Mission E, de conceptstudie die uiteindelijk tot de Porsche Taycan zou leiden.
Porsche Vision Renndienst (2018)
Porsche bekeerde zich tot zowel de limousine als tot de SUV, met respectievelijk de Panamera en de Cayenne. En dankzij de Sport Turismo telt de Duitse sportwagenbouwer zelfs een break in het gamma. Maar hoe zou een familiale monovolume van Porsche eruit kunnen zien? De zoektocht naar een antwoord leidde tot de Volkswagen Renndienst, waarvan het designteam een moderne versie besloot in te maken. Het mocht geen zoveelste bestelbusje worden, maar een futuristische space shuttle met Porsche-dna. Deze op de technische basis van de elektrische Taycan bouwende Vision Renndienst is het resultaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!