De klassieke autoconstructeurs worstelen met de ontwikkeling van specifieke platforms voor elektrische voertuigen. Die omschakeling kost een heleboel tijd, vreet energie en kost handenvol geld. Misschien moeten ze eens bij REE Automotive gaan horen, een Israelische start-up die zich specialiseert in een modulaire EV-oplossingen. Ze werken met een module die naast de aandrijving en de transmissie ook de ophanging, de remmen en de stuurinrichting bundelt. En met een variabele skateboard-architectuur dat je in zowel de breedte als de lengte kan aanpassen, zodat zowat elk koetswerk zou moeten passen. In de eerste plaats richt REE Automotive zich op bedrijfswagens, maar ook personenvervoer behoort tot de mogelijkheden.
Momenteel test REE Automotive met drie prototypes, die over by-wiretechnologie beschikken (remmen, sturen) en semi-autonome rijfunctionaliteiten beloven. De P1 richt zich op stedelijk vervoer en dus op korte afstanden, de P2 op klassiek transport van zowel goederen als personen en P4 op groots goederentransport (waarbij het vizier in de eerste plaats op Noord-Amerika gericht staat). De P1 kan tot 1,3 ton aan, de P2 en de P4 respectievelijk 2,5 en 4,5 ton. REE Automotive werkt reeds samen met Mahindra, Mitsubishi en AAM, maar wil zijn portefeuille zo snel mogelijk uitbreiden.
Daniel Barel, medeoprichter en managing director van REE: Automotive "Er is veel vraag naar EV's, ook voor goederentransport. En de wereldwijde focus op CO2-emissies doet die vraag enkel groeien. Ook mobiliteitsmodellen zoals e-commerce en MaaS (Mobility as a Service) zitten in de lift, ontwikkelingen waarop wij snel en accuraat kunnen inspelen. Ons platform biedt onze klanten een wit canvas waarop ze de EV's van hun keuze kunnen bouwen, afgestemd op hun commerciële behoeften.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!