Voor Luca de Meo is er geen reden waarom goede ideeën niet gerecycleerd kunnen worden. Toen hij het in 2019 gepresenteerde en enigszins in de vergetelheid geraakte concept van de EZ-Flex ontdekte, zag hij meteen het potentieel van deze supercompacte lichte bedrijfswagen, die dus onder het nieuwe merk Mobilize Group tot bloei zou moeten komen. De EZ-Flex is een elektrische bestelwagen bedoeld voor "last mile delivery" en biedt het nuttige volume van een Kangoo met een kleiner formaat dan de Clio.
Intelligente flexibiliteit
De Renault EZ-Flex conceptcar werd in april 2019 voorgesteld en stelde een geoptimaliseerde visie van een "last mile"-bestelwagen voor die een intelligent gebruik van het nuttige volume combineert met de afmetingen van een stadswagen, gebruikmakend van de compactheid van zijn elektrische aandrijflijn. Deze slimme combinatie heeft de Franse post gelokt, die een paar prototypes heeft ontvangen om te testen.
Voor Luca de Meo is de EZ-Flex een grote aanwinst voor zijn nieuwe merk Mobilize. Het concept biedt een nuttig volume van 3 kubieke meter, vergelijkbaar met dat van een Kangoo, voor een lengte van slechts 3,86 m, wat minder is dan een Clio. De productieversie zal dus een belangrijke troef zijn in de strategie van de Renaultgroep, die schat dat 20% van zijn inkomsten uit mobiliteitsdiensten zal komen.
Hoewel dit type elektrische kubussen op wielen niet ongewoon zijn onder de concepten die door heel wat constructeurs en start-ups worden voorgesteld, maakt de EZ-Flex het verschil dankzij het laadgemak dat hij biedt via een systeem van gemakkelijk verwisselbare modulaire dozen, zoals de Meo uitlegt: "We hebben een patent voor de dozen op de laadruimte. Je kan heel gemakkelijk de hele laadruimte of alleen de modulaire dozen optillen en verwisselen, met behulp van een vorkheftruck die in de sleuven van de boxen schuift."
Een concept dat perfect is aangepast aan de "last mile logistics", een belangrijk element vandaag de dag met de explosie van online bestellingen en thuisleveringen, nog versterkt door de Covid-19-pandemie.
Partnerschappen
Voor Luca de Meo ligt de kracht van de EZ-Flex in zijn flexibiliteit, met de mogelijkheid om zich in zeer korte tijd aan te passen aan verschillende soorten en maten ladingen naar gelang de behoeften, door eenvoudig de box aan boord te vervangen door een andere met behulp van een vorkheftruck.
De commercialisering van de productieversie van de EZ-Flex zou echter afhangen van partnerschappen met grote koeriersbedrijven, zoals Amazon heeft gedaan met Rivian, die beter in staat zijn de kosten af te schrijven die gepaard gaan met de aankoop van elektrische voertuigen. Bovendien zal het modulaire laadsysteem helpen de logistiek te optimaliseren door de tijd die verloren gaat met laden en lossen tot een minimum te beperken.
"Op dit moment hebben we prototypes, maar we zouden een adequate situatie en financiering nodig hebben. Maar veel exploitanten vragen ons om een dergelijk product", aldus de Meo. Op zich is het concept slim en zit het in een segment waarvan wordt verwacht dat het ook na de pandemie een aanhoudende groei zal kennen. Daarnaast is het een geschikt antwoord op een behoefte aan efficiëntie en flexibiliteit die in de toekomst van cruciaal belang zal zijn voor de leveringssector.
Bron : Automotive News Europe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!