Vier concepts-cars op de Renault-stand in Frankfurt geven een idee van de elektrische modellen die het Franse merk in 2011 op de markt wil brengen. Een daarvan, de Kangoo Z.E., komt vertrouwd over. Hij is bestemd voor bedrijven die binnen de stad goederen moeten bestellen. Volledig nieuw zijn de Fluence Z.E., Twizy Z.E. en Zoe Z.E., respectievelijk een grote gezinsberline, een middenklasser en een ministadsauto.
De 4,82 meter lange Fluence Z.E. is een volledig elektrische variant van Renaults nieuwste vierdeursberline. Hij wordt aangedreven door een elektromotor van 70 kW en 226 Nm. Die wordt op zijn beurt gevoed door lithium-ionbatterijen die hem een rijbereik geven van 160 kilometer. Opladen kan via het stopcontact of met behulp van een snellader, maar Renault voorziet ook in het zogenaamde Quickdrop-systeem, waarmee je de batterij in drie minuten kunt vervangen door een vooraf opgeladen exemplaar. Fotovoltaïsche cellen staan in voor de voeding van onder meer de airco om zo de hoofdbatterij wat te ontlasten.
De Zoe Z.E. is een compacte berline van 4,10 meter lang die hetzelfde aandrijfgeheel overneemt (goed voor 70 kW en 226 Nm). Het dak beperkt zich hier niet tot fotovoltaïsche cellen, het werd speciaal ontworpen om het interieur te isoleren van warmte en koude. De spaarzame ledverlichting wordt beschermd tegen schokken door een soort polyurethaangel. Vanaf 90 km/h komt een spoiler tevoorschijn om de stroomlijn te verbeteren, en uiteindelijk haalt de Zoe een top van 140 km/h. Ook hier bedraagt de actieradius 160 kilometer, terwijl de batterijen op dezelfde manier worden bijgeladen/vervangen als in de Fluence Z.E.
De Twizy Z.E. is een kleine, futuristische tweezitter van slechts 2,30 meter lang en 1,13 meter breed. Zijn elektromotor is 15 kW en 70 Nm sterk. Daarmee zet hij prestaties neer die vergelijkbaar zijn met die van een 125 cc-scooter. Zijn topsnelheid bedraagt 75 km/h. Onder de achterstoel zit een koffer van 50 liter. Dit kleine autootje is exclusief voor de stad bestemd: als zijn 100 kilometer rijbereik opgebruikt is, moet hij drie uur en een half aan een klassiek stopcontact worden bijgeladen.
Tot slot is er de Kangoo Z.E., opnieuw met het aandrijfgeheel van 70 kW, al kan hier de batterij niet snel worden vervangen. Door het gebruik van warmtewerende lak en grote geblindeerde oppervlakken is dit een soort isolerende thermoskan op wielen. Deze elektrische Kangoo is eveneens voorzien van zonnecellen. Zijn topsnelheid bedraagt 130 km/h, het rijbereik 160 kilometer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!