De Renault Frendzy is de vierde conceptcar - na de DeZir, de Captur en de R-Space - binnen de nieuwe designfilosofie van het merk. Hij zal onthuld worden op het salon van Frankfurt halverwege september. De Nederlandse designer Laurens van den Acker heeft een elektrisch voertuig bedacht dat zowel een bedrijfsvoertuig als personenauto is. De 4,09 meter lange Frendzy laat zich opmerken door zijn asymmetrische flanken. Aan de rechterkant is de deur achteraan een schuifdeur, aan de linkerkant zien we twee tegenover elkaar opengaande deuren. Aan geen van beide kanten is er een B-stijl.
In de schuifdeur aan de passagierskant zit een 37 duim groot scherm dat reclameboodschappen kan tonen aan voorbijgangers of andere weggebruikers. De binnenkant van die deur bestaat uit een krijtbord om op te tekenen. En als dat de kinderen niet bekoort, is er nog een aanraaktablet die uit de bestuurdersstoel glijdt om mee te spelen of een film op te bekijken. De achterbank, die uit één stuk bestaat, kan worden weggeklapt in de vloer. De passagiersstoel kan naar voren kantelen om ruimte vrij te maken. De laadruimte bedraagt 2.250 liter.
De futuristische cockpit domineert het moduleerbare interieur. De 7 duim grote BlackBerry PlayBook-tablet meet slechts 130 bij 194 bij 10 millimeter en is een waar werk- en communicatie-instrument. Hij is verbonden met het dashboard maar kan ook buiten het voertuig gebruikt worden. Het stoffen dak kan zich aanpassen aan de vormen van de voorwerpen die je moet vervoeren. Om ze vast te houden is de vloer uitgerust met magneten en zijn er nog andere opbergsystemen aanwezig. Sensoren in de dorpels kunnen pakketten met RFID-chips (Radio Frequency IDentification) herkennen.
De bestuurder kan het voertuig aanpassen naargelang van zijn behoeften. In Work-modus staan de spiegels van de Frendzy horizontaal en baadt het interieur in groen licht. Als hij de Family-modus activeert, dan gaan de spiegels horizontaal hangen en schakelt de interieurverlichting over naar een helder oranje. Aan de buitenkant is de gebruiksmodus ook te zien aan de gekleurde elementen in de voor- en achterlichten. Volgens Renault werd er hout gebruikt in de afwerking om een 'hutjessfeer' te creëren. Onder de kap ligt een elektromotor die 44 kW (60 pk) en 226 Nm levert. De topsnelheid bedraagt 130 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!