Aangemoedigd door de uitstekende verkoopstart van de Espace besloot Renault het monovolumeconcept ook naar kleinere wagen te vertalen. Het eerste experiment in die richting was de Scénic Concept, die in 1991 debuteerde op de IAA van Frankfurt. Het desing werd toevertrouwd aan Anne Asensio, omdat Renault ervan overtuigd was dat haar vrouwelijke touch essentieel zou zijn bij het ontwerp van wat in de eerste plaats een familiewagen moest zijn. Niet de prestaties of het rijgedrag waren primordiaal, wel de optimale benutting van de beschikbare ruimte. De Renault Scénic Concept moest comfortabel, gebruiksvriendelijk en geriefelijk zijn. Deze conceptcar maakte indruk, maar niemand durfde toen te denken dat de monovolume de markt een hele poos zou gaan domineren.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
De door Anne Asensio vormgegeven Renault Scénic Concept kwam met een zogeheten biodesign, dat natuurlijke vormen verkoos boven al te strakke lijnen. De motorkap en de voorruit waren zowat een, terwijl de opvallend lage gordellijn om een enorme glasoppervlak vroeg. Zo hadden de kinderen een beter zicht naar buiten, wat het reizen aangenamer en comfortabeler zou maken. Het koetswerk van de Renault Scénic was asymmetrich: aan de linkerkant kon de bestuurder instappen via een schuifdeur, aan de rechterkant droeg de monovolume nog eens twee schuifdeuren.
Alles komt terug
Ook de zetelconfiguratie van de Renault Scénic Concetp was innovatief. Deze monovolume beschikte niet over een klassieke achterbank, maar kwam met drie individuele stoelen die afzonderlijk verschuifbaar en verwijderbaar waren; De stoel van de passagier vooraan kon je bovendien 180° draaien, zodat je een knus salon kreeg. Er was zelfs een game console aanwezig om lange reizen nog aangenamer te maken. Op zoek naar zoveel mogelijk opbergruimte, groepeerde Anne Asensio zoveel mogelijk bedieningselementen rondom het stuur. Het dashboard stond laag en telde nauwelijks bedieningsknoppen.
LEES OOK Officieel: Renault Scénic Vision (2022)
De Renault Scénic Concept kwam ook met cameraspiegels, met een attentieassistent voor de bestuurder en met een draagbare bedieningsconsole waarin je allerlei voorkeuren kon opslaan - de voorloper van de startkaart die Renault later zou introduceren op zijn modellen. Tegen 1996 sublimeerden al die ideeën tot een productiemodel, gebaseerd op de technische basis van de toenmalige Renault Mégane. De foliekes waren verdwenen, maar dat zou het succes van deze monovolume niet tegenhouden. En de saga is nog niet gedaan, want in 2024 komt er een volledig nieuwe Renault Scénic. Geen monovolume meer, maar een SUV. Sja, tijden veranderen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!