Met de Renault Scénic Vision laat de Franse constructeur de vorm en de essentie van de huidige Scénic varen, maar recycleert het wel zijn naam. Deze elektrische conceptcar maakt komaf met de monovolume en combineert batterijen en waterstof om zich volop te richten op recycling en de circulaire economie. Het monovolumeconcept is niet langer populair bij de autoconstructeurs. Hun voorkeur gaat tegenwoordig uit naar SUV’s en cross-overs, die winstgevender zijn en waarvan de architectuur ook beter past bij de elektrische aandrijving. Bovendien vereisen de doelstellingen op het vlak van koolstofneutraliteit een herziening van het industriële model.
De nadruk verschuift naar recycling en recycleerbaarheid, om tot een circulaire aanpak van de levenscyclus van voertuigen en hun onderdelen te komen. De Renault Scénic Vision kadert in dat perspectief. De naam mag dan bekend zijn, de rest is dat minder en verlaat de gebaande paden, zowel qua ontwerp als qua aandrijving en gebruikersinterface. Hoewel hij niets meer heeft van een compacte eenvolumer, lijkt deze Scénic Vision de slogan ‘voitures à vivre’ weer helemaal op de voorgrond te plaatsen.
Elektrische hybride
Deze conceptcar wordt aangedreven door de synchrone elektromotor van de Mégane E-Tech Electric R220, die 160 kW (217 pk) ontwikkelt. Het belangrijkste originele kenmerk van de Renault Scénic Vision is evenwel de combinatie van een klassieke batterij (met een capaciteit van 40 kWh) en een waterstofbrandstofcel. Die oplossing heeft een drievoudig voordeel ten opzichte van een conventionele batterij met een grotere capaciteit: het voertuig is lichter, de ‘tanktijden’ zijn korter en het rijbereik is groter. Renault rekent erop dat tegen 2030 het netwerk van waterstoftankstations uitgebreid genoeg is om trajecten van 800 kilometer (zoals Parijs-Marseille) te kunnen afleggen met slechts één tussentijdse tankbeurt van 2,5 kilogram waterstof. Genoeg om het psychologische comfort van een verbrandingsmotor te evenaren in combinatie met een bijzonder kleine koolstofvoetafdruk... op voorwaarde natuurlijk dat het gaat om ‘groene’ waterstof.
LEES OOK Test: Renault Mégane E-Tech Electric (2022)
Om zijn totale koolstofvoetafdruk te beperken doet de Renault Scénic Vision een beroep op gerecycleerde en/of hernieuwbare materialen, die 70 procent van het voertuig uitmaken. Bovendien is 95 procent van de materialen van de conceptcar recycleerbaar, inclusief de batterij. Wanneer ze niet langer geschikt is voor gebruik in de auto, kan de batterij dienstdoen als stationaire opslagoplossing (bijvoorbeeld voor gebouwen) of om bijvoorbeeld boten of koelsystemen te voeden. In het interieur zijn de bekledingsstoffen, vullingen en stiksels allemaal gemaakt van hetzelfde materiaal, op basis van 100 procent gerecycleerde en recycleerbare kunststof. Ze is gemakkelijk verwijderbaar, wat de recyclage op het einde van de levensloop van het voertuig vergemakkelijkt. De Scénic Vision maakt ook gebruik van koolstofvezelresten uit de luchtvaartindustrie voor bepaalde koetswerkonderdelen, de deurdrempels en de waterstoftank. Het platina van de brandstofcel en het koper dat in het voertuig wordt gebruikt, zijn eveneens volledig gerecycleerd.
Veilig en doordacht
Met de Scénic Vision introduceert Renault drie veiligheidssystemen. De Safety Score maakt gebruik van gegevens die door de sensoren van het voertuig worden geregistreerd om je manier van rijden –acceleratie, regelmatigheid en onoplettendheid – te analyseren. Op het einde van elke rit wordt een veiligheidsscore bepaald en vervolgens wordt aangegeven hoe de bestuurder zich kan verbeteren. De Safety Coach baseert zich op gegevens uit de omgeving en van het gps om advies te geven en te waarschuwen voor bekende of nieuwe risico's op de route. Op die manier kan de bestuurder anticiperen op gevaren en ze eventueel vermijden. Ten slotte grijpt de Safe Guardian in wanneer de sensoren een gevaarlijke situatie herkennen, zoals te snel genomen bochten, gebrek aan controle over het stuur of slaperigheid. Vervolgens neemt het systeem de controle over het voertuig over om het af te remmen en waarschuwt het indien nodig de hulpdiensten.
Hoewel hij er helemaal niet meer uitziet als een monovolume, is de Renault Scénic Vision ergonomisch wel doordacht. Zo doet hij een beroep op gezichts- en lichaamsbouwherkenning om de rijpositie zo goed mogelijk aan te passen. Dankzij camera's kan het panoramische scherm onder aan de voorruit het deel van de directe omgeving van de auto dat aan het zicht van de bestuurder is onttrokken, over de hele breedte weergeven. Op die manier wordt het gezichtsveld naar voren met 24 procent vergroot. Tot slot bieden tien widgetschermen verspreid over het interieur meer controle over de interieurparameters.
Productieversie in 2024
Als stilistisch voorsmaakje van de toekomstige modellen van Renault vertoont de Scénic Vision strakke en hoekige lijnen. De designers maakten op speelse wijze gebruik van de vorm van het ruitvormige logo, vaak ongestructureerd, niet alleen in de lichtsignatuur, maar ook voor de velgen en vele andere details. Deze 4.490 millimeter lange, 1.900 millimeter brede en 1.590 millimeter hoge conceptauto profiteert van een 2.835 millimeter lange wielbasis om royaal plaats te bieden aan vier personen. De gemakkelijke instap is te danken aan de deuren die in tegengestelde richting opengaan, en aan de afwezigheid van een middenstijl.
LEES OOK Opvolger Scénic wordt elektrische SUV
De Renault Scénic Vision geeft ons een vrij nauwkeurig beeld – qua styling en proporties – van het productiemodel dat naar verwachting in 2024 op de markt komt. Dat model zal uiteraard nog evolueren naar een vijfzitsconfiguratie en gekenmerkt worden door meer conventionele deuren. Tegelijk zal de hybride elektrische architectuur met batterij plus brandstofcel plaats ruimen voor de aandrijving die we al kennen van de Mégane E-Tech Electric, dus zonder waterstof.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!