Neem een groep ingenieurs en vraag hen om de talrijke successen in het Formula E te vieren met een Renault Zoé. De enige instructie is: “laat je maar eens flink gaan”. Het resultaat is de Zoé e-Sport Concept, een gespierde elektrische auto die heel wat stof kan doen opwaaien… in alle stilte. Hij behoudt de nieuwe batterij van 40 kWh van het productiemodel, maar hij ruilt zijn elektromotor wel in voor twee exemplaren (een vooraan en een achteraan) met in totaal 460 pk. Niet slecht als je weet dat in de Formula E het vermogen begrensd is op 270 pk. De Zoé e-Sport Concept kan daarom naar 200 km/h sprinten in minder dan 10 seconden. Hij biedt vier rijmodi naargelang je de prestaties of het rijbereik voorrang wil geven. Ook de vermogensverdeling over de twee assen kan variëren in functie van het circuit of je rijstijl.
Snuifje Trophy-R
De Zoé e-Sport kon voor zijn ophanging rekenen op de expertise van Renault Sport. Het stalen buizenchassis van TORK Engineering is afgeleid van de auto’s die Renault Sport vroeger inzette bij heuvelklimwedstrijden of ijsrally’s. Ook de dubbele driehoeken voor- en achteraan komen uit de racerij. De instelbare Ohlins-schokdempers met 4 buizen maken dat het chassis net zoals dat van de Mégane R.S. 275 Trophy-R kan worden aangepast aan verschillende soorten circuits en rijstijlen. Werkt Renault in alle stilte aan een nieuwe, zuiver elektrische raceformule voor promotiedoeleinden?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!