De SEMA Show is een in Las Vegas gehouden tuningbeurs waarop de Amerikaanse autowereld alles uit de kast haalt om de fans te plezieren. Je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het op de Special Equipment Market Association Show. AutoGids bekeek alle creaties en selecteerde een persoonlijke top 10.
10. Ford F-150 Lightning (Tjin x Thule)
De Ford F-150 Lightning bulkt sowieso van de leuke vondsten, maar als Tjin x Thule verandert de elektrische pick-up pas echt in een Zwitsers zakmes. Wie voorbij de groene lak, de verlaagde ophanging en de vreemde velgen kijkt, ziet onder meer zonnepanelen en elektrische mountainbikes.
9. Toyota GR Corolla Rally Concept
Wat als je de Toyota GR Corolla Circuit Edition in de mixer steekt met de Yaris WRC waarmee Kalle Rovanpera zich in 2022 tot de jongste Wereldkampioen Rally uit de geschiedenis kroonde? Dan krijg je deze Rally Concept, een met extra spoilerwerk gezegende en in Gazoo Racing-gevechtsuitrusting gestoken hot hatch.
8. Volkswagen Jetta GLI Performance Concept
Je neemt een van de saaiste wagens die momenteel in de Verenigde Staten verkocht wordt en dompelt die slaapverwekkende berline onder in een vat toverdrank, waarna de VW Jetta GLI vervelt tot deze Performance Concept. Het verlaagde en verbrede koetswerk verwelkomt aerodynamische velgen, een agressieve neuspartij en een tweekleurige lak, terwijl de uit de VW Golf GTI bekende 2 liter-turbomotor opgevoerd wordt naar 350 pk.
7. Volvo P544 Iron Maven (Girl Gang Garage)
Bogi Lateine van de Girl Gang Garage nam een klassieke Volvo P544 en paste er de plug-inhybride aandrijflijn van een hedendaagse Volvo S60 Recharge in, een geëlektrificeerde vierpitter die goed is voor een systeemvermogen van 420 pk. Het koetswerk en het interieur van de uit 1961 stammende barfind werd evenmin onberoerd gelaten, met deze Iron Maven als resultaat.
6. Mercedes 300 SEL Derelict (Icon)
De Mercedes S-Klasse maakt altijd indruk, ook als W109 uit 1971. Aan het gerestaureerde koetswerk werd dan ook nauwelijks wat veranderd, al zorgen de specifieke velgen en de verlaagde ophanging wel voor een heel andere pose. Het interieur combineert klassieke luxe met moderne multimedia, tussen de voorwielen ligt een LS9-blok. Dat is een 6,2 liter-V8 met compressor die in de C6 Corvette Z06 goed is voor een piekvermogen van meer dan 655 pk. Prijskaartje? Een 450.000 euro!
5. Chevrolet Blazer Bully (Ringbrothers)
Ringbrothers hadden verschillende creaties meegenomen naar de SEMA Show, maar deze Bully op basis van de Chevrolet Blazer vonden wij het leukst. Het gaat om een exemplaar uit 1972, al deelt deze creatie buiten de koets en het interieur nog weinig met het donormodel. De Dana-assen zetten de Chevrolet Blazer een stuk hoger op zijn poten, maar het is de 1.200 pk sterke V8 die het karakter van deze pick-uptruck typeert.
4. Scalar SCR1
De Toyota GR86 vormt de basis voor deze Scalar SCR1, maar van een boxermotor is geen sprake meer. Deze door NASCAR goedgekeurde Electric Touring Car houdt het bij een 100% elektrische aandrijflijn. De achterwielen worden aangedreven door een 330 pk en 470 Nm sterke elektromotor die stroom tapt uit een batterij van 65 kWh, die de slechts 1,4 ton wegende Scalar SCR1 tot drie kwartier aan circuitpret zou leveren. Het accupakket zou in 20 minuten weer volledig opgeladen zijn.
3. Dodge Charger Daytona SRT Stryker Red Concept
Deze conceptcar zagen we eerder de revue passeren, maar op de SEMA Show stelt Dodge een doorontwikkelde versie van de elektrische Charger Daytona SRT Stryker voor. Je hebt de keuze tussen versies met 400V- of 800V-huishouding, met een piekvermogen dat varieert tussen minimum 455 pk en maximum 800 pk. Als het van Dodge afhangt, wordt dit de toekomst van de Amerikaanse musclecar.
2. Ford Mustang (B is for Build)
Natuurlijk mag de Ford Mustang niet ontbreken. Al heeft de creatie van B is for Build weinig te maken met de Amerikaanse musclecar, want eigenlijk hint enkel het koetswerk naar dat van de Mustang. Het gaat om een op maat gemaakt chassis dat nog dienst deed in Need for Speed (als een Bugatti Veyron), dus met een centraal gemonteerde middenmotor. Volgens de oorspronkelijke plannen van Instagram-autodesigner Karandivi, lag er een Ferrari-krachtbron in de achtersteven. In de praktijk wordt dat een V8 van Chevy-origine.
1. Porsche 911 GT3 STI (Eneos)
Een Porsche 911 uit 2007 vormt de basis van deze creatie, gekocht op een autoveiling in een wel erg bedenkelijke staat. En zonder motor. Toch ligt er een boxermotor in de achterstevan van deze Eneos-machine, weliswaar eentje met slechts vier cilinders en van Subaru-origine. Dat verhindert niet dat deze Porsche 911 GT3 STI - een knipoog naar Subaru Tecnica International - een vermogen van 550 verzamelt. Let ook op de blauwe lak met gele 555-striping en op de gouden velgen. Onze winnaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!