Binnen de Volkswagen-groep blijft Skoda maar opklimmen, en de Tsjechen zijn van plan om nog een stap verder te gaan door het design van hun toekomstige modellen te verjongen. Met de conceptcar Vision 7S geeft Skoda ons alvast een glimp van die nieuwe stijl, die kwalitatiever en verfijnder moet zijn. Tegelijk kondigt het ook een elektrische SUV aan met een bereik van meer dan 600 km en een ‘intelligent’ interieurdesign. Skoda zal zijn gamma uiteraard ook versneld elektrificeren, met de lancering van drie nieuwe volledig elektrische modellen tegen 2026.
Nieuw elektrisch, digitaal en duurzaam tijdperk
Vanaf 2023 zal de stijl van nieuwe Skoda’s evolueren, om in de verf te zetten dat de constructeur een nieuw elektrisch en digitaal tijdperk binnentreedt. Deze verandering zal tot uiting komen in vereenvoudigde, vloeiendere lijnen die "de eenvoud en waarde van de nieuwe Skoda-modellen" zullen benadrukken. Net als alle andere constructeurs zal de Tsjechische fabrikant zijn lichtsignatuur uitspelen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Na het Opel Vizor krijgen we dus het Skoda Tech-Deck, de naam die gegeven werd aan de stijl van de voorpartij van de Vision 7S en die we in de toekomst op andere modellen zullen aantreffen. Daarbij hoort trouwens ook een nieuw merklogo, met Skoda voluit geschreven in een nieuw lettertype.
Weinig verrassend verklaart Skoda tevens dat duurzaamheid een prioriteit wordt en dat dit gepaard zal gaan met het gebruik van een aanzienlijk groter aandeel duurzame, gerecycleerde en/of recycleerbare materialen.
Vision 7S, een slimme elektrische SUV
Zoals eerder vermeld is de Vision 7S voorzien van het nieuwe Tech-Deck-gezicht, dat een verduisterde glazen grille combineert met een typische Skoda-vorm en een lichtstrip over de hele breedte. De licht aflopende daklijn draagt bij tot de efficiëntie van het model, die des te belangrijker is voor een EV. De Vision 7S onderscheidt zich echter vooral door een erg langgerekt interieur dat veel ruimte biedt... voor 7 personen.
Verder maakt het traditiegetrouw ruime interieur gebruik van stoffen van 100% gerecyclede polyestergarens voor de bekleding van het minimalistische meubilair met afwisselend donkere en lichte zones. De gebruikte materialen, die meestal van duurzame oorsprong zijn, zijn meestal gerecycleerd en/of recycleerbaar, zoals het geval is met de vloer van gerecycleerde autobanden.
Om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke reiservaring te garanderen, heeft Skoda naar eigen zeggen de menustructuur van zijn infotainmentsysteem herwerkt, evenals de bedieningselementen op het aanraakscherm en andere haptische knoppen, die nu intuïtiever zijn, ongeacht de gekozen cabineconfiguratie (Rijden of Ontspannen). In beide configuraties biedt de Vision 7S zeven zitplaatsen, inclusief een babyzitje dat in de tegenovergestelde richting achter de voorstoelen is geplaatst. Beide configuraties profiteren van een draaibaar centraal scherm en verschuifbare elementen voor een ideale sfeer. In de rijmodus bevinden de bedieningselementen zich binnen handbereik van de bestuurder en is het 14,6" grote centrale scherm verticaal geplaatst, terwijl het in de relaxmodus naar een horizontale positie draait en het stuurwiel en de bedieningselementen zo ver mogelijk uit elkaar worden geplaatst om ruimte vrij te maken. De voorstoelen kunnen draaien (rugleuning naar buiten) en achteroverleunen om de andere inzittenden een goed zicht op het scherm te geven.
De andere twee hoogtepunten zijn het trio draaiknoppen – de twee buitenste voor de airconditioning en de middelste voor het centrale scherm – als aanvulling op de zes knoppen, waarvan er vijf het infotainment, de telefonie, de auto-instellingen, de navigatie en de toepassingsfuncties beheren, terwijl de zesde door de bestuurder kan worden ingesteld. Ten slotte kun je niet om het centrale kinderzitje heen, dat uniek gepositioneerd is op de veiligste plaats in de cabine, terwijl de inzittenden op de tweede rij gemakkelijker toezicht kunnen houden op het kind en er gemakkelijker mee kunnen communiceren.
600 km rijbereik
De Skoda Vision 7S is gebaseerd op het MEB-platform en heeft een accupakket met een capaciteit van 89 kWh, waarmee hij een actieradius van meer dan 600 km zou hebben. Opladen kan naar verluidt met een maximaal vermogen van 200 kW. Skoda streeft naar een verkoop van 70% elektrische modellen tegen 2030. In de komende vijf jaar zal de constructeur 5,6 miljard euro investeren in de elektrificatie van zijn gamma en 700 miljoen euro in digitalisering. Tegen 2026 moeten er drie nieuwe elektrische modellen beschikbaar zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!