Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Smart Forvision

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-09-2011

Op het salon van Frankfurt zal Smart de Forvision presenteren. De elektrische conceptcar gebruikt innoverende materialen waarvoor de Daimler-groep samenwerkte met BASF.

De Smart Forvision belichaamt niet de conceptcar die de toekomstige Fortwo, voorzien voor 2013, moet aankondigen. Hij is vooral een rijdend laboratorium voor exotische materialen en oplossingen om de kleine elektrische tweezitsstadswagen lichter te maken en zo zijn rijbereik te vergroten door energieverspilling tegen te gaan. De Forvision is de vrucht van een samenwerking tussen Daimler, eigenaar van Smart, en het chemiebedrijf BASF.

Om het gewicht terug te dringen werden de deuren vervaardigd uit epoxyhars en versterkt met koolstofvezel. Daardoor zijn de deuren 30 tot 50% lichter dan gelijkaardige aluminium of stalen exemplaren. Nog verrassender zijn de wielen uit kunststof Ultramid-composietmateriaal. Elk wiel is niet alleen minstens even stabiele, stevig en betrouwbaar als een metalen wiel, ze zijn ook elk 3 kilogram lichter, wat een totale gewichtsbesparing van 12 kilogram oplevert. Het kunststof en de epoxyhars zijn nieuwe materialen ontwikkeld door BASF, dat klaar is om ze op grote schaal te produceren.

Op het dak liggen zonnepanelen in hexagonale vorm om de multimediasystemen binnenin en de drie radiatoren van stroom te voorzien. De verlichting van het interieur wordt verzorgd door diodes in het dak. Ze treden in werking zodra een deur wordt geopend. Om opwarming te voorkomen wanneer de auto geparkeerd staat en dus ook overmatig aircogebruik tegen te gaan bij het starten, werden de voorruit en zijruiten voorzien van een anti-infraroodlaag. BASF gebruikte geen metalen in de beschermlaag om de GPS- en GSM-ontvangst niet te verstoren.

Met hetzelfde doel voor ogen weerkaatst de buitenste verflaag beter het zonlicht, ook bij donkere koetswerkkleuren. De constructeur beweert dankzij al die maatregelen een gemiddelde temperatuurdaling van 4°C te kunnen bekomen in de cockpit. Nog steeds om zo weinig mogelijk beroep te doen op de airco, en dus de energievoorraad van de batterij, is het “e-textile”-stof van de stoelen in staat om zich aan te passen aan de lichaamstemperatuur om zo een gevoel van warmte te geven. Zelfs de armsteunen zijn met het materiaal uitgerust. Bovendien is de speciale stof 10 tot 20% lichter dan andere materialen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten