In het kader van een afstudeerproject hebben 24 studenten van het IED (Istituto Europeo di Design in Turijn, Italië) in hun Master van Design en Transport een conceptcar getekend in de vorm van de Suzuki Misano. Deze compacte sportieveling moet de twee geesten van het Japanse merk samenvoegen: de auto en de moto, samen gedrapeerd in een stijlvol Italiaans jasje.
Dolce Vita & Way of Life
De Suzuki Misano by IED Torino is ontstaan uit de uitdaging om de waarden van Suzuki (Way of Life) te versmelten met het meesterwerk van Fellini. Het resulterende concept is een roadster met een klein voorruitje en met de wielen op de vier hoeken van de auto, wat het sportieve aspect van de Misano onderstreept.
De naam is een eerbetoon aan Suzuki's betrokkenheid bij het motorracen en aan de overwinningen van de Japanse constructeur op het Italiaanse circuit. De keuze voor een cabrio (of roadster) leek voor de hand liggend om de levensvreugde en de emotie op hun hoogtepunt uit te drukken, trouw aan de film van Fellini.
Compact en asymmetrisch
De Suzuki Misano by IED Torino is dus een 'barchetta' met compacte en elegante proporties, met een lengte van 4 meter op een breedte van 1,75 meter en een hoogte van amper 1 meter. Met zijn wielbasis van 2,6 meter belooft de Misano wendbaarheid en stabiliteit van de eerste klasse. Hij onderscheidt zich vooral door zijn asymmetrische design, waarbij de twee passagiers achter elkaar worden geplaatst.
De vloeiende lijnen, die net worden onderbroken door inkepingen die de cockpit onthullen, geven deze Suzuki een slange uitstraling die niet zou misstaan tussen andere sportwagens van luxere afkomst. De kleine Japanse sportieveling heeft geen gebrek aan pit, met sportieve koplampen in pijlvorm, terwijl we bij de afgesneden achterzijde een grote dubbele diffusor zien en trapeziumvormige luchtroosters rond de achterlichten.
Inspiratie uit de motorwereld
Hoewel de algemene look van de Misano duidelijk van de autowereld komt, lijkt zijn interieur dan weer meer op die van een moto. Naast de positionering van de bestuurder en zijn passagier in tandem, maakt het traditionele stuurwiel plaats voor een hendel die lijkt op het stuur van een moto. Het gebrek aan uitlaatpijpen doet vermoeden dat de Suzuki Misano by IED Torino elektrisch wordt aangedreven, een indruk die wordt versterkt door het gebrek aan koelopeningen.
"Dankzij de samenwerking tussen IED en het merk Suzuki, is er een nieuwe conceptcar kunnen ontstaan die zowel stilstaat bij de compacte auto's en de moto's van Suzuki. Misano is een eindwerk geboren uit de passie van jonge designers en ontwikkeld als een project in een designcentrum om de volgende generatie een nieuwe ervaring in de 'Way of Life' te bieden", zegt Kimihiko Nakada, directeur van het designcentrum van Suzuki.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!