Het afgelopen weekend won Toyota de 24 Uur van Le Mans met de hybride TS050, bestuurd door het trio Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi en Brendon Hartley. Een hattrick, want het Japanse Gazoo Racing-fabrieksteam won ook de vorige twee edities van de legendarische etmaalrace. Van echte tegenstand was evenwel geen sprake, want na het afhaken van Audi en Porsche is Toyota de enige constructeur die een hybride LMP1-wagen aan de start brengt. Maar daar komt gauw verandering in, want het volgende seizoen introduceren de organisatoren van het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) een nieuw reglement dat de huidige LMP1-racers op pensioen stuurt. In de plaats komt de zogeheten Hyperklasse met racewagens die nauwer aansluiten bij supercars voor de openbare weg.
Hoe meer zielen...
Hoe meer vreugd. De aangepaste format moet de enduranceracerij goedkoper maken, zodat er meer constructeurs de stap willen zetten. Met succes, want naast minder bekende constructeurs zoals Scuderia Cameron Glickenhaus en ByKolles Racing hebben ook Alpine en Peugeot hebben zich intussen geëngageerd voor de nieuwe WEC-format. Er was ook een tijdje sprake van Aston Martin, die een competitieversie van de Valkyrie ontwikkelden. Maar de Britten hebben hun deelname intussen geannuleerd. Wel van de partij: Toyota.
GR Super Sport
In aanloop naar de 24 Uur van Le Mans reed de nieuwe Toyota GR Super Sport een paraderondje over het Circuit de la Sarthe. Het nog onder camouflagetape schuilende prototype werd bestuurd door voormalig F1-piloot en tweevoudig Le Mans-winnaar Alexander Würz. Opvallend: in tegenstelling tot de beelden die de Japanners eerder verspreidden, krijgt de opvallend compacte supersportwagen een targadak. Let ook op de snorkel op het dak en de haaievin op de achtersteven. Over het aandrijfgeheel wil Toyota nog niets kwijt, enkel dat het een hybride benzinemotor betreft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!