De "concept-car" op het salon is in feite de laatste stap voor de tests op grote schaal beginnen. In 2010 zal Toyota 500 van deze plug-inversies van de Prius in leasing aan grote bedrijven geven. 150 daarvan zullen in Europa rondrijden. De volgende stap is serieproductie op grote schaal. De Prius Plug-In heeft dezelfde motoren als de "normale" versie (1.8-benzine met 73 kW/98 pk en 142 Nm en een elektromotor met 60 kW/80 pk en 207 Nm). Maar de NiMh-batterijen zijn ingeruild voor lithium-ionexemplaren. Die zijn veel gemakkelijker op te laden en veel krachtiger.
Deze Prius kan dus stroom "tanken" aan het stopcontact. Volgens Toyota zijn de batterijen volledig opgeladen in anderhalf uur tijd aan een stekker van 220 Volt. En tijdens het herladen kan het interieur worden gekoeld dan wel opgewarmd. Met opgeladen batterijen kan de Prius puur op elektriciteit zo'n 20 kilometer lang rijden, en dat met een begrensde topsnelheid van 100 km/h. Na 20 kilometer wordt hij weer een "gewone" hybride. Dankzij de uitgebreide elektrische modus daalt de CO2-uitstoot tot 60 g/km, tegenover 89 g/km voor de Prius zoals we hem vandaag kennen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!