Volkswagen had twee doelen voor ogen toen het de Concept BlueSport ontwikkelde: maximaal rijplezier en minimaal verbruik. De eerste stap om dat te bereiken, was het beperken van het gewicht. In totaal weegt de roadster 1.200 kilo, waarvan slechts 27 kilo van het stoffen dak komt. Vervolgens is gekozen voor een zuinige motor. VW zegt dat het naar keuze een TDI of een TSI achter de voorstoelen kan plaatsen, maar hier werd gekozen voor een zelfontbrander, zelfs al diesel in de Verenigde Staten een weinig gebruikelijke brandstof voor auto's. De motor in kwestie is een 2.0 TDI met de naam "Clean Diesel", een titel die hij te danken heeft aan zijn common rail en zijn NOx-filter van de jongste generatie.
De motor van de Concept BlueSport levert 180 pk (132 kW) en heeft een mooie reserve dankzij zijn koppel van 350 Nm. Hij is gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verhoudingen en drijft de achterwielen aan. De topsnelheid bedraagt 226 km/h en de sprint naar 100 km/h neemt slechts 6,6 seconden in beslag. Dankzij een stop-startsysteem en een speciale Eco-modus heeft de roadster genoeg aan 4,3 l/100 km op de normverbruikscyclus. Op een meer werelds niveau deelt VW nog mee dat de kofferruimte voorin 112 liter klein is en dat hij achter de voorstoelen een bergvak van 70 liter heeft. Hoewel de roadster weinig kans heeft om het productiestadium te halen, zouden bepaalde designelementen wel terug te vinden zijn op de toekomstige Polo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!