Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen Golf blue-e-motion

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-11-2010

De elektrische Volkswagen Golf komt eraan. De blue-e-motion-variant zal in 2014 op de markt komen. Hij zal worden aangedreven door een elektromotor van 85 kW (116 pk) en 270 Nm.

Volkswagen heeft laten weten dat de elektrische Golf in 2014 op de markt komt. De constructeur heeft de oorspronkelijke lanceringsdatum (2013) in mei jongstleden wat uitgesteld. Binnen iets meer dan drie jaar zal de berline verkrijgbaar zijn met een elektromotor. Het prototype dat wordt gebruikt voor de huidige tests, heeft een vermogen van 50 kW (69 pk) tot 85 kW (116 pk). Het koppel van 270 Nm is niet alleen interessant, maar zoals bij elke elektrische auto vooral onmiddellijk beschikbaar. De batterij, die bestaat uit 180 lithium-ionelementen, heeft een capaciteit van 26,5 kWh en bevindt zich onder de vloer van de koffer, die nog altijd een volume van 275 liter heeft. Het opladen gebeurt via het VW-logo in het radiatorrooster.

De batterij weegt alles bij elkaar 315 kilo en is voorzien van een specifieke ventilatie om de temperatuur constant te houden. Het gemiddelde rijbereik bedraagt 150 kilometer. Om te voorkomen dat het rijbereik bij hoge snelheden drastisch zou dalen, krijgt de Golf blue-e-motion een verbeterde stroomlijn. Met zijn Cx van 0,295 moet hij ook op de snelweg een aanvaardbaar rijbereik kunnen voorleggen. De motorsturing biedt drie rijstanden: Normal, Comfort+ en Range+. Die laatste moet het rijbereik tot het maximum verhogen, waarbij de topsnelheid wordt begrensd tot 105 km/h en het vermogen tot 50 kW. Het vermogen bedraagt 65 kW in de stand 'Normal' en de topsnelheid 115 km/h. In de modus 'Comfort+' kan de Duitser 135 km/h halen en sprint hij van 0 tot 100 km/h in 11,8 seconden.

Op het dashboard van de Golf blue-e-motion wordt de toerenteller vervangen door een wijzerplaat die de energie in kilowatt weergeeft. Dat zal de bestuurder helpen om de naald zo laag mogelijk te houden, om het rijbereik zo hoog mogelijk te houden. Dat rijbereik wordt trouwens in diezelfde wijzerplaat weergegeven. In de snelheidsmeter, die nog altijd rechts staat, is ook de laadstatus van de batterij te zien. De remenergierecuperatiefunctie kan volgens vier niveaus werken (D tot D3). In de standaardmodus D behoudt de auto zijn kruissnelheid wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, terwijl hij in D3 sterk zal vertragen om zoveel mogelijk energie te recupereren. Deze regeneratie van de kinetische energie kan worden getoond op het multifunctionele scherm.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten