Na de Up!, het stadsautootje met achterin gemonteerde motor dat werd voorgesteld in Frankfurt (2007) en de elektrische E-Up! (Frankfurt 2009) is er nu de Up! Lite hybrid. Volgens Volkswagen is deze concept de voorbode van een kleine gezinswagen van het merk. De Duitsers zijn bijzonder trots op het erg lage normverbruik van 2,44 l/100 km.
Met een CO2-uitstoot van slechts 65 g/km past de Lite perfect in de huidige tijdsgeest. Om het verbruik zo laag te kunnen houden, kozen de ingenieurs voor een hybride aandrijving in combinatie met een zeventraps-DSG-versnellingsbak, een erg laag gewicht (695 kilo) en een uitzonderlijke stroomlijn (Cx van 0,237). De hoofdmotor is de kleine tweecilinder-TDI van 800 cc met 51 pk (38 kW) uit de concept L1, die in september van dit jaar op het autosalon van Frankfurt werd onthuld. In de Up! Lite wordt hij echter bijgestaan door een elektromotor met 10 kW, zodat bij maximale belasting tot 65 pk (48 kW) beschikbaar is, maar hij ook op zuiver elektrische aandrijving kan rijden. De topsnelheid bedraagt 160 km/h.
De 3,84 meter lange (dat is 14 centimeter korter dan een Polo) concept is een voorbode van een nieuwe, piepkleine Volkswagen. Hij lijkt echter maar weinig op de eerste Up!, die meer aan een gemoderniseerde Lupo deed denken, zodat het nog even onduidelijk blijft hoe het productiemodel eruit zal gaan zien. De technische basis van de concept is echter al definitief en zal zeker in een serieversie worden toegepast.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!