De Volkswagen XL1 Concept, die werd onthuld in Doha tijdens het salon van Qatar, is de derde studie van de Duitsers omtrent een auto die niet meer dan 1 l/100 km verbruikt. Deze keer is een beroep gedaan op plug-in hybride en dieseltechnologie. De verbrandingsmotor is een tweecilinder-TDI van 800 cc met 48 pk (35 kW) en 128 Nm. De elektromotor, die wordt gevoed door een lithium-ionbatterij, levert 20 kW (27 pk). Het geheel is gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen en is achterin de auto gemonteerd.
De topsnelheid is elektronisch begrensd op 160 km/h en optrekken tot 100 km/h duurt 11,9 seconden. Om een constante snelheid van 100 km/h aan te kunnen houden, heeft de auto maar 8,4 pk (6,2 kW) nodig. Onder meer daardoor komt hij toe met 0,9 l/100 km diesel op de Europese normverbruikscyclus (CO2-uitstoot: 24 g/km). Wanneer de batterij aan het stopcontact wordt opgeladen, kan de auto tot 35 kilometer lang zuiver elektrisch rijden. Maar het lage verbruik is niet alleen aan de aandrijflijn te danken, want VW heeft ook hard gewerkt aan het gewicht en de stroomlijn.
Zo is de 3.888 millimeter lange, 1.665 millimeter brede en slechts 1.156 millimeter lage XL1 uitzonderlijk glad met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van slechts 0,186. Het koetswerk bestaat hoofdzakelijk uit CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic). De auto weegt slechts 795 kilo, waarvan 227 kilo op rekening van de aandrijflijn kan worden geschreven, 153 kilo komt van het chassis, 80 kilo van de uitrusting (twee kuipstoelen inbegrepen), 105 kilo van het elektrische systeem en 230 kilo van het koetswerk. Verder is het verbruik van minder dan één liter ook te danken aan de banden: Michelin-rubbers met ultralage rolweerstand van de jongste generatie.
De XL1 neemt de lijnen over van de vorige éénliterconcept van VW uit 2009, de L1 met zijn vleugeldeuren, maar is breder. In tegenstelling tot het eerste prototype uit 2002 en de L1 hebben de ingenieurs in deze nieuwe versie plaats gevonden voor twee inzittenden naast in plaats van achter elkaar. Dat is volgens VW een voordeel wanneer men tot serieproductie zou willen overgaan. Temeer omdat de Duitse ingenieurs voor deze concept een nieuw procédé hebben ontwikkeld zodat CFRP goedkoper kan worden geproduceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!