Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volvo C30 met range extender op waterstof

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-11-2010

Volvo gaat tests uitvoeren met twee prototypes van elektrisch aangedreven C30's die hun rijbereik uitgebreid zien dankzij een brandstofcel. De waterstof daarvoor wordt uit benzine gewonnen.

Volvo werkt aan een nieuwe technologie om het rijbereik van auto's uit te breiden. Het concept van de 'range extender' ("rijbereikuitbreider") is bekend: met behulp van benzine wordt aan boord elektriciteit opgewekt wanneer de batterij uitgeput geraakt. Alleen gebruiken de Zweden geen klassieke verbrandingsmotor als generator. De range extender bestaat uit een brandstofcel en een omvormer. Die laatste kan uit benzine gasvormig waterstof winnen. Daarbij komen noch koolstofoxide (CO), noch stikstofoxiden (NOx) vrij, net zomin als zwaveloxiden (SOx) of partikels en zo goed als geen CO2. In de brandstofcel wordt de gasvormige waterstof dan omgezet in elektriciteit, die wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven wanneer de batterij leeg is geraakt. Volvo hoopt tegen 2012 twee prototypes op basis van de C30 op de weg te brengen. Die zijn aangepast om plaats te bieden aan de brandstofcel, de omvormer, de benzinetank en de batterijen. Het rijbereik zou moeten toenemen met 100 kilometer tot ongeveer 250 kilometer.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten