De VW L1 pakt uit met een gemiddeld verbruik van slechts 1,38 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 36 g/km. Zijn recordzuinigheid dankt dit eigenaardige model, dat de voorbode is van een productiemodel gepland voor 2013, in de eerste plaats aan zijn aandrijfgeheel: hij beschikt over een kleine 0.8 TDI-tweecilinder, goed voor 27 pk in Eco-modus en 39 pk in de Sport-stand. Die diesel vormt een tandem met een 10 kW sterke elektromotor die een plaats kreeg tussen de TDI en de gerobotiseerde DSG-bak met zeven verhoudingen.
Daarnaast kan deze concept-car rekenen op een verderlichte carrosserie van met koolstofvezel versterkte kunststof, een materiaal dat robuust en tegelijk licht is. Het is niet alleen gebruikt voor het zelfdragende chassis en het koetswerk, maar ook voor de stoelen. Op die manier weegt deze verbruikskampioen slechts 380 kilogram. De L1 biedt plaats aan twee inzittenden, die via het dak instappen. Vanwege de lage rijhouding loopt de voorruit door tot in het dak, om verkeerslichten te kunnen zien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!