Het gitzwarte monster draagt een koetswerk van Zagato, maar de technische basis werd ontwikkeld door het Belgische Gillet. Die gingen aan de slag met een uit koolstofvezel vervaardigde MonoCell-structuur, waarin ze de atmosferische 4,2 liter-V8 van Maserati lepelden, voor de gelegenheid gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak.
Het retrolijnenspel met coda tronca houdt het opvallend puur en elegant, toch zolang je naast de gigantische achterspoiler kan kijken. Het met racekuipjes en vierpuntsgordels gevulde interieur suggereert dan ook een grote honger naar het circuit. De Zagato Maserati Mostro zal gebouwd worden in een oplage van amper vijf exemplaren, wagens die intussen al een eigenaar gevonden hebben.
Met de Maserati Mostro refereert het Italiaanse designhuis naar een racewagen uit 1957. Op vraag van de Italiaanse wagenbouwer voorzag Zagato de 450 S Coupé van een gestroomlijnde koets uit aluminium, specifiek ontwikkeld voor de 24 Uur van Le Mans. De 400 pk sterke wagen werd bestuurd door Stirling Moss en Harry Schell, die tot het vallen van de avond aan de leiding reden. Daarna moesten ze de strijd staken door motorpech.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!