Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Los Angeles / Live uit Los Angeles

Geschreven door Xavier Daffe op 17-11-2016

In de hallen van het Los Angeles Convention Center vindt een autosalon plaats dat niet met een ander te vergelijken valt...

In de hallen van het Los Angeles Convention Center vindt een autosalon plaats dat niet met een ander te vergelijken valt, waar premières te zien zijn die specifiek voor de VS-markt bedoeld zijn naast modellen waarmee de Europese merken een plek onder de zon proberen te veroveren en Aziatische constructeurs doorgaans positieve persfeedback krijgen. Dat alles in afwachting van de beloftes van Donald Trump, die toch een bron is van heel wat onzekerheid voor de sector.

Na een crisis zonder voorgaande in de jaren 2008-2009 die de ‘Big Three’ (General Motors, Ford en Chrysler) tot aan de rand van het faillissement bracht heeft de Amerikaanse automarkt zich snel hersteld en bereikte ze in 2015 een nieuw verkooprecord, met 17,47 miljoen verkochte eenheden. Voor 2016 gaan specialisten eerder uit van 17,3 miljoen stuks of een lichte, nauwelijks voelbare daling. Diezelfde specialisten spreken van een fase van stagnering voor deze markt die volop in onzekerheid verkeert en die met een forse schizofrenie kampt. De constructeurs worden verscheurd tussen enerzijds ecologische vereisten en anderzijds een cultuur van dikke V8-motoren die zo diep in Amerika geworteld zit. Daardoor zijn ze constant op zoek zonder echt te weten wat hen morgen te wachten staat. Als ‘the Donald’ plots beslist om schaliegas te steunen, gigantische pijpleidingen aan te leggen en weer olieboringen te gaan uitvoeren om de plaatselijke economie te stimuleren en dus alle klimaatakkoorden op de helling te zetten, zou de situatie snel kunnen veranderen. En onzekerheid, dat is iets waar constructeurs niet van houden, aangezien er toch al snel drie tot vijf jaar verstrijkt tussen de eerste ontwikkelingsfases van een nieuw model en zijn effectieve marktintroductie. In Los Angeles was de twijfel tastbaar in de grote spreidstand die sommige constructeurs uitvoerden tussen politieke correctheid en de traditie van de cultuur van de kubieke centimeters.

Premières

  • Als voorbeeld nemen we de groep FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Die bouwt enerzijds de kleine 500, die je stilaan vaker begint te zien op de wegen (of toch die van Californië, maar ongetwijfeld veel minder in de diepe Midwest), en onthulde aan het andere uiterste de SUV Stelvio waarmee het voet aan grond hoopt te krijgen in dit niet te missen segment.
  • Dezelfde spreidstand zien we bij GM, met enerzijds de elektrische Chevrolet Bolt met een rijbereik van 400 kilometer, de tweelingbroer van de e-Ampera die we in Parijs zagen, en anderzijds de pick-up Chevy ZR2 die zijn motor leent bij de… Camaro Z28.
  • En wat moeten we dan zeggen van Ford, dat een herwerkte versie onthulde van zijn EcoSport (maar waarvan de afwerking, die op dit moment nog ondermaats is, nog niet zichtbaar is verbeterd), tegelijk met zijn pick-up F550 Super Duty modeljaar 2017, met een V8-biturbodiesel van liefst 6,7 liter.
  • Naast zijn wonderschone F-Type in SVR-versie kwam Jaguar, dat op zoek lijkt naar een zuiver geweten, met de melding dat het niet al te sterk meer gelooft in de brandstofcel en dat het zich richt op de elektrische auto met de erg suggestieve I-Pace, die sociaal meer aanvaard is.
  • De Mercedes-groep onthult de concept Maybach S650, gebaseerd op de S-Klasse Cabriolet, maar lanceert tegelijk bijna in het geniep zijn nieuwe Smart. Toegegeven, die laatste maakt weinig kans om cowboys uit het Texaanse platteland te verleiden. Die laatsten zullen misschien eerder kijken naar de G-Klasse “big foot”, in afwachting van de huiseigen pick-up waarvan Mercedes zegt dat het hem niet wil (of kan?) lanceren voor eind 2017.
  • Volkswagen van zijn kant heeft zich quasi onvindbaar verborgen in een hoek van een paleis en toont geen enkele diesel op zijn stand. Het legt eerder de nadruk op de elektrische concept I.D. die werd onthuld in Parijs en die op de markt zou komen in 2020, en ook, omdat het nodig is, op zijn SUV Atlas met zeven (echte) zitplaatsen. Daartegenover staat Mazda, dat aankondigt dat het op de Amerikaanse markt weer…. diesels wil gaan verkopen vanaf 2017. Je moet maar durven… De eerste die ermee uitpakt wordt de nieuwe CX-5, die hier zijn werelddebuut beleeft. In 2019 zet Mazda zijn offensief verder met een elektrische auto en in 2021 met een plug-in hybride.
  • Porsche van zijn kant onthulde zijn racewagen 911 RSR, waarvan de motor niet langer in achteroverhang is ingeplant maar wel – grote première – centraal achterin. Maar tegelijk debuteert de nieuwe generatie van de Panamera S E-Hybrid, samen met een Executive-variant met 15 centimeter langere wielbasis en een nieuwe V6-turbomotor, die zuiniger is.

Spreidstand

Zoals u ziet beheerst het grootste deel van de merken de kunst van de spreidstand in deze moeilijke markt. Die wordt zelf verscheurd tussen de extremen van een typische vraag op de twee kusten enerzijds en in het binnenland anderzijds, en is zo een weerspiegeling van een bevolking die Trump aan de macht heeft gebracht, met alle bijhorende onzekerheid…

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten