Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Parijs 2016 / Honda Civic: terugkeer naar de bron

Verwachte lancering : 01-02-2017

Geschreven door Xavier Daffe op 16-09-2016

De tiende generatie van de Civic grijpt terug naar de charme van de Honda's van weleer, namelijk dynamisme en sportiviteit.

De nieuwe Civic is echt volledig nieuw. Zo maakt hij gebruik van een volledig nieuw platform, dat 16 kilo lichter en nochtans stijver is, maar ook groter, waardoor het model zich bijna middenin het C- en D-segment positioneert. De nieuweling wordt dus 13 centimeter langer (4,50 meter), 3 centimeter breder (1,80 meter), maar is tegelijkertijd ook 2 centimeter lager (1,42 meter) en heeft een wielbasis die met 3 centimeter uitgerekt is (2,70 meter).

Ruimer

Door die grotere afmetingen profiteren de inzittenden, vooral achterin, van zo'n extra 10 centimeter beenruimte en 4,5 centimeter knieruimte. De koffer is 478 liter groot, wat bijna een recordvolume is voor de categorie. Ter vergelijking, een Ford Focus stelt het met een koffervolume van 363 liter en een Volkswagen Golf met 380 liter. Maar de wellicht belangrijkste aanpassing betreft de verplaatsing van de brandstoftank, die niet meer vlak onder voorstoelen zit – wat ervoor zorgde dat de achterbank (de befaamde Magic Seats) bijzonder praktisch en moduleerbaar was en waardoor de bestuurder iets hoger kwam te zitten. Dus geen Magic Seats meer, ten voordele van een kortere zithoogte met 3,5 centimeter voor een bestuurder die voortaan dichter bij de weg zit en een verlaging van het zwaartepunt met 1 centimeter.

Verbonden

Binnenin merken we een nieuwe, rationelere indeling van het dashboard op. Grote digitale tellers – op een zeer leesbaar TFT-scherm – bevinden zich rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder, die nu laag zit, terwijl het multifunctionele centrale aanraakscherm binnen handbereik is. Op de grootste tellers kunnen verschillende gegevens afgelezen worden, zoals die van een gps, een sms, het audiosysteem, enzovoort. De nieuwe Civic is voortaan compatibel met Apple CarPlay (vanaf iOS 8.4 en iPhone5) en Android Auto (vanaf 5.0).

Aandrijfgehelen

Het nieuwe gamma van de Civic wijdt een nieuwe generatie drukgevoede aandrijfgehelen in. De 1.6-diesel met 120 pk, die voortaan gekoppeld kan worden aan een automaat met omvormer en negen verhoudingen van de CR-V, die kennen we al. Maar de twee VTEC Turbo's zijn volledig nieuw. De kleinste is een 1 liter grote driecilinder, die 129 pk ontwikkelt bij 5.500 o/min en 200 Nm (met manuele zesbak, 180 pk met de optionele CVT), de andere is een 1,5 liter grote viercilinder, die 182 pk ontwikkelt bij 5.500 o/min voor 240 Nm. De auto wordt voorgesteld in Parijs en zal in 2017 op de markt komen.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten