De nieuwe Kia Rio, die verwacht wordt in februari 2017, koestert grote ambities. De veelzijdige stadsauto loopt over van nieuwe veiligheids- en comforttechnologieën. Zo heeft de Rio voortaan recht op een automatische noodrem en voetgangersdetectie. Een systeem dat gelinkt is aan een spoorassistent. Bovendien geeft het merk aan dat het gebruikgemaakt heeft van resistent staal om de EuroNCAP-crashtests met vlag en wimpel te kunnen doorstaan. Maar dat valt nog na te gaan.
1.0 T-GDI
De grootste nieuwigheid onder de motorkap van de Rio is de komst van een 1.0 T-GDI. De drukgevoede driecilinder zal beschikbaar zijn met 100 pk of 120 pk. Telkens met een koppel van 172 Nm. Beiden zouden volgens de NEDC-cyclus 100 g CO2/km uitstoten. Daarnaast is er aan benzinezijde ook nog keuze uit de 1.25 MPI met 84 pk en de 1.4 MPI met 100 pk. Aan dieselzijde zal de 1.4 beschikbaar zijn met 70 of 90 pk. De 1.4 en de 1.0 met 120 pk hebben recht op een zesde verhouding voor de versnellingsbak.
Langer
De Rio van de vierde generatie is iets langer en groeit van 4.050 millimeter tot 4.065 millimeter, danzij een wielbasis die met 10 millimeter verlengd werd. De stadsauto is ook met 5 millimeter breder, maar verliest daarentegen wel 5 millimeter in de hoogte. De berline kan daardoor opscheppen met een grote knie- en schouderruimte achterin, van respectievelijk 770 millimeter en 1.355 millimeter. De designteams van Kia hebben de Rio uitgerust met een koffer van 325 liter. Tot slot is het infotainmentsysteem van de Koreaan compatibel met Android en Apple-smartphones.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!