In 2014 lanceerde Land Rover op het salon van New York zijn Discovery Vision Concept, een stijlstudie waarop de toekomst van de hele Discovery-familie gebaseerd zou worden. Iets later kwam de Discovery Sport eraan en zag je inderdaad al wat trekjes van de genoemde conceptcar terug, maar nu de ‘echte’ Discovery op de Mondial in Parijs wordt gelanceerd, merk je de verwantschap met het prototype pas duidelijk.
De nieuwe Discovery is een auto waarnaar velen reikhalzend uitkijken, doordat hij zowat het archetype is van de echte alleskunnner. Volgens Land Rovers designbaas Gerry McGovern heeft de Discovery altijd het DNA van avontuur in zich gedragen en wil de nieuweling daaraan zeker geen afbreuk doen. Zelfs het ‘opstapje’ in het dak achteraan bleef bewaard, maar voor het overige oogt de nieuweling redelijk puur (de Cx-waarde bedraagt een goede 0,33) voor een echte zevenzits-SUV.
Op een lengte van net geen 5 meter wil de Discovery comfortabel zeven volwassenen kunnen vervoeren, en de vijf achterste zitplaatsen hebben ook allemaal Isofix-punten om een kinderzitje te bevestigen. En aangezien een moderne auto niet meer zonder een uitgebreide connectiviteit kan, zitten in de nieuwe Discovery tot negen USB-poorten, zes 12-voltstopcontacten en een 4G-Wi-Fi-hotspot waarop tot acht connecties tegelijkertijd kunnen draaien
Vermageringskuur
Jaguar Land Rover staat bekend om zijn aluminium structuur en koetswerk en die oefening werd nu ook toegepast op de Discovery, met vrij spectaculaire resultaten: met een gewicht dat schommelt rond de 2,1 ton, is de nieuwe Discovery zomaar eventjes 480 kilogram lichter dan zijn voorganger. Een hele krachttoer voor een auto die toch tot 2.500 liter bagage kan slikken (met alle stoelen neergeklapt) en een aanhanger tot 3.500 kiloigram mag trekken.
Van de vier motorversies die van bij de start worden aangeboden, zijn er drie diesels en één benzine. De bekende Ingenium-tweeliterdiesel van 180 pk is de instapmotor, maar krijgt er een 240 pk sterke variant bij, terwijl de oude drieliter-V6 werd vervangen door een herwerkte versie van 258 pk. Aan benzinezijde is er voorlopig enkel de topversie: de drieliter-V6 met compressor en 340 pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 6,0 tot 7,2 l/100 km (159 tot 189 g CO2/km) voor de turbodiesels en 10,9 l/100 km (254 g/km) voor de benzine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!