De nieuwe Peugeot 5008 ruilt het profiel van een monovolume voor dat van een SUV. De gezinswagen uit het gamma van het merk met de leeuw neemt dus een bocht van 180 graden. De roeping van deze 4,64 meter lange auto blijft wel het vervoeren van meerdere personen. Zo is de tweede rij van onafhankelijke en neerklapbare zetels identiek en uitgerust met Isofix-bevestigingspunten. Drie jonge kinderen kunnen er dus in alle veiligheid (en helemaal legaal) zitten. De koffer haalt in de configuratie met vijf plaatsen al een volume van 1.060 liter.
i-Cockpit
De 5008 krijgt een klein stuurwiel en een overzichtelijk interieur, trouw aan de filosofie van de interieurs van de nieuwe Peugeots. Een capacitief aanraakscherm van 8 duim domineert de console. De bestuurder heeft voor zich een dashboard met een groot head-up display. Hij kan in optie ook genieten van een massagezetel met acht compartimenten. Voor meer licht vanbinnen kun je een panoramisch dak monteren en voor de muziek zorgt een Hi-Fi Premium Focal-installatie van 515 watt met tien luidsprekers.
10 motoren
Het motorenaanbod is erg uitgebreid. Peugeot biedt twee benzinemotoren: de 1.2 PureTech met 130 pk (manuele of automatische zesversnellingsbak) en de 1.6 THP met automaat. Als diesel krijgt de 5008 de 1.6 BlueHDi met 100 pk en manuele vijfversnellingsbak (106 g CO2/km) of de versie met 120 pk met manuele of automatische zesversnellingsbak. En dan is er nog de 2.0 BlueHDi met 150 pk en manuele bak of met 180 pk en automaat. Die laatste oplossing bestaat wel alleen in de sportievere GT-afwerking.
Elektronica
De 5008 heeft (voorlopig?) geen vierwielaandrijving, maar om je redden in moeilijk terrein beschikt hij over Advanced Grip Control met vijf standen (normaal, sneeuw, modder, zand, ESP OFF) en M+S-banden van 18 duim. De afdalingshulp leidt de auto met een trage snelheid naar beneden op hellingen. Op de weg heeft de 5008 recht op alle rijhulpsystemen die tegenwoordig klassiek geworden zijn, zoals de antibotsradar, de noodrem, de verkeersbordenherkenning, de parkeerhulp of de vermoeidheidswaarschuwing. Tot slot is het mogelijk om een abonnement te nemen op TomTom Live en Traffic, om onaangename verrassingen onderweg te voorkomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!