De derde generatie van de Audi A3 stamt alweer uit 2012. Maar logisch dat Ingolstadt werk maakt van een nieuw model. Wellicht debuteert die volgend jaar op het Autosalon van Frankfurt, de Belgische commercialisatie volgt dan in december 2019. Verwacht geen designrevolutie. Ook de nieuwe Audi A3 zal meteen herkenbaar zijn als een A3, met het grotere Singleframe-rooster en de herwerkte led-lichtsignatuur van de onlangs gepresenteerde Audi Q3. Omdat de populariteit van het driedeurskoetswerk tanende is, schrapt Audi die variant. De volgende A3 komt nog als vijfdeurs-Sportback en als een vierdeurs-Berline.
Audi raakt niet aan de architectuur van de A3, de nieuwe bouwt op een evolutie van het modulaire MQB-platform voor dwarsgeplaatste motoren met voorwielaandrijving. De krachtigere motorisaties krijgen een automatisch inschakelend Quattro-systeem met centrale Haldex-koppeling. Hoewel de nieuwe Audi A3 zou nauwelijks groter zijn dan het huidige model, al zou het koetswerk wel een stuk breder zijn en het interieur beduidend ruimer worden. Door een betere packaging zouden vooral de achterpassagiers over meer bewegingsruimte moeten beschikken. Het koffervolume van de Sportback zou groeien naar minstens 400 liter.
Motoren
De nieuwe Audi A1 doet het zonder dieselmotoren, de nieuwe A3 zou wel als TDI te bestellen zijn. Dat neemt niet weg dat Ingolstadt vooral focust op benzinemotoren en op geëlektrificeerde aandrijfgehelen. Een plug-inhybride variant die de 1.5 TFSI paart aan een elektromodule staat op de planning, naast een volledig elektrische A3 E-Tron. Schakelen doe je ofwel manueel ofwel gerobotiseerd, via de gekende S Tronic-transmissie.
Aud Sport voorziet wederom twee sportmodellen op basis van de nieuwe A3. De loop 2020 verwachte S3 zou opnieuw een 310 pk sterk worden en de concurrentie aangaan met de BMW M140i en de Mercedes-AMG A 35. De opnieuw door de heerlijke 5-cilinderkrachtbron voortgestuwde RS 3 zou door de grens van de 400 pk breken, zodat hij de M2 Competition en de A45 AMG recht in de ogen kan zien.
VW Golf VIII
Net zoals bij de huidige generaties vormt de nieuwe Audi A3 een tandem met de volgende Volkswagen Golf (en met de Seat Leon en Skoda Octavia). Ze bouwen op hetzelfde platform, gebruiken dezelfde motoren en delen technologie. Daarbij zet de VW-groep vol in op alternatieve aandrijfgehelen, op geconnecteerde multimediamodules en op semi-autonome veiligheidssystemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!