De Audi A3 Sportback is er al een tijdje als S3, aangedreven door een 310 pk sterke 2.0 TFSI. Maar een beetje autoliefhebber kijkt vooral uit naar de op stapel staande RS-variant, waarvan Ingolstadt een heleboel achter schreeuwerige camouflagetape schuilende prototypes toont. Wat weten we al over de nieuwe Audi RS 3?
2 versies?
De nieuwe Audi RS 3 wordt aangeboden in twee koetswerkvarianten, want de Sportback krijgt opnieuw het gezelschap van de Berline. De ene heeft vijf en de andere slechts vier deuren, maar technisch zijn ze identiek. Op die manier kan Audi Sport anticiperen op zowel de Mercedes-AMG A45 als op de CLA 45, alleen de Shooting Brake blijft zonder directe concurrent.
+400 pk?
De nieuwe Audi RS 3 krijgt de jongste generatie van de gevierde 2.5 TFSI-krachtbron, de geblazen vijfpitter met de karakteristieke 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde. Het vermogen blijft hetzelfde, maar de 400 pk spreiden zich wel over een breder toerentalbereik (tussen de 5.600 en de 7.000 opm). Het maximale koppel neemt wel met 20 Nm toe en bedraagt nu 500 Nm. Die power wordt op het asfalt gezet via de gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling en zeven versnellingen.
-4 seconden?
Geholpen door een launch-controlefunctie en door de Quattro-vierwielaandrijving sprint de nieuwe Audi RS 3 voortaan in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, toch drie tellen sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u, maar met het optionele RS Dynamic-pakket loopt de digitale naald van de snelheidsmeter gewoon door tot 290 km/u. Dat is weer 10 km/u sneller dan de vorige Audi RS 3.
RS Torque Splitter?
De 4Motion-vierwielaandrijving met torque-vectoringfunctie en driftmodus die Volkswagen introduceerde op de nieuwe VW Golf R vormt de basis voor het Quattro-systeem van de nieuwe Audi RS 3. Dankzij de zogeheten RS Torque Splitter wordt het motorkoppel niet enkel verdeeld over de voor- en de achteras, maar ook tussen de achterwielen onderling. Omdat je tot 100% van de power naar een van de achterwielen gestuurd kan worden, kan je de nieuwe Audi RS 3 al driftend van de ene naar de volgende bocht smijten. Bekijk de video en ontdek de verschillende mogelijkheden van die RS Torque Splitter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!