Verkijk je niet op de naam, want technisch heeft de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé weinig te maken met de 2 Reeks Gran Coupé of de 2 Reeks Active/Gran Tourer. En dat is goed nieuws, want dat wil zeggen dat de motor in de lengte ligt en de achterwielen aandrijft. Wat weten we nog?
Onderstel: 50/50-verdeling
Het is niet helemaal duidelijk op welke basis de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé bouwt. Aanvankelijk leek het erop dat ze de architectuur van het huidige model zouden recupereren, maar het zou ook om een ingekorte versie van het CLAR-platform van de 3 en de 4 Reeks kunnen gaan. Of om het onderstel dat de BMW Z4 deelt met de Toyota GR Supra... We weten dat het ding over een perfecte 50/50-gewichtsverdeling over beide assen beschikt, dat de koetswerkstijfheid er met 12% op vooruit gaat en dat de spoorbreedte zowel voor- als achteraan toeneemt.
Motoren: ook met zes-in-lijn
De topversie van de nieuwe BMW 2 Reeks wordt de M240i xDrive, die aangedreven wordt door de 3 liter-krachtbron uit de M340i en M440i. De drukgevoede, standaard aan de Steptronic-achttrapsautomaat gehangen zes-in-lijn ontwikkelt een vermogen van 374 pk voor een maximaal koppel van 500 Nm. Natuurlijk staan er ook minder performante, enkel op de achterwielen aangedreven viercilindermotoren op het programma. Eerder had de Duitse constructeur reeds laten verstaan dat er ook een opvolger voor de BMW M2 zou komen.
Design: compact BMW-rooster?
München verspreidt een heleboel beeldmateriaal van de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé, weliswaar verstopt onder een dikke laag camouflagetape. Toch lijkt het erop dat de enorme grille die voor zoveel controverse zorgde op de jongste generatie van de BMW 4 Reeks Coupé, een stuk compacter blijft. Let ook op de in het koetswerk verzonken deurhendels, die we eerder zagen op de elektrische BMW i4 Gran Coupé. Het is niet helemaal duidelijk of de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé opnieuw verkrijgbaar zal zijn als Cabrio.
Leveringen: productiestart zomer 2021
De productie van de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé start deze zomer, de Belgische leveringen beginnen eind 2021.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!