Van de Mitsubishi Lancer Evolution is al een tijdje geen sprake meer, zijn voormalige nemesis blijft wel tegen de kolkende hot-hatchstroom roeien. Nog dit jaar maakt de nieuwe Subaru WRX zijn debuut, bevestigt de Japanse constructeur. In 2022 volgt de hardcore STI. Nog niet eens zo lang geleden zouden we verwachtingsvol uitgekeken hebben naar die generatie, rond de eeuwwisseling waren dit soort pk-zwangere en propvol technologie gestoken rallyreplica's het summum van supersportief rijplezier. Intussen is de link met de rallysport doorgeknipt en toont de hedendaagse hot-hatchgeneratie zich zowat zowat even slim en minstens zo snel. Kan de nieuwe Subaru WRX ons positief verrassen?
Design: met luchthapper, zonder strijkplank
Het teaserbeeld dat Subaru of America rondstuurde, toont het verduisterde silhouet van de nieuwe Subaru WRX. Naar de vormgeving van de lichtblokken, de bumpers of de flanken blijft het raden, we leren enkel dat het een vierdeursberline betreft. Met op de motorkap die kenmerkende luchthapper, maar de kofferklep stelt het wel zonder strijkplank. Wellicht komt die haast obligate achterspoiler op de aerodynamisch uitgepuurde STI-versie terecht.
Motor: geëlektrificeerde boxer?
Er doen een heleboel wilde geruchten over de Subaru WRX de ronde. En dan vooral over zijn aandrijflijn, want de drukgevoede boxermotor zou elektrohulp krijgen. Volgens de ene bron gaat om een 48-voltmodule voor wat extra boost, de andere heeft het over een volwaardig hybride systeem. Het blijft hoe dan ook koffiedik kijken. Wij gaan er vanuit dat de nieuwe Subaru WRX wederom over een platte turbomotor zal beschikken, met een cilinderinhoud van 2,4 liter en een vermogen van om en bij de 300 pk. De STI breekt door de grens van de 400 pk.
Vierwielaandrijving: 4x4 van de GR Yaris?
Subaru zou profiteren van het ontwikkelingswerk dat Toyota uitvoerde voor de GR Yaris. De nieuwe WRX zou kunnen beschikken over diens slimme 4x4-systeem. Die permantente vierwielaandrijving weert een centraal differentieel, maar gebruikt twee slimme koppelingspakketten aan de voor- en de achteras. Vlak voor het achterdifferentieel zit een mechanische besturingseenheid die je manipuleert via een knop op de middenconsole. In de voor straatgebruik bestemde Normal-setting gaat 60% van het motorkoppel naar de voor- en 40% naar de achterwielen. In de Track-circuitmodus hanteert het GR-Four van Toyota een evenwichtige 50/50-verdeling, want die blijkt het snelst. Maar de Sport-stand is het leukst, dankzij de verdeling 30% naar voren en 70% naar achteren.
Lancering en Belgische leveringen?
De lancering van de nieuwe Subaru WRX is nog voorzien voor 2021, de STI zou een jaartje langer op zich laten wachten. Opgepast: het gaat om Amerikaanse leveringen, het is nog niet duidelijk of er een Europese specificatie ontwikkeld zal worden en of die dan naar België zal komen. Dat de nieuwe Subaru BRZ niet langer in onze contreien aangeboden wordt, is alvast een teken aan de wand.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!