De Volkswagen ID.4 GTX luidde het elektrische sportlabel in van Volkswagen, met een 299 pk sterke aandrijflijn, verdeeld over twee elektromotoren - eentje voor elke as. En aangezien elk ID-model op hetzelfde MEB-platform staat, is het vrij gemakkelijk om die GTX-aandrijflijn te transplanteren op de andere modellen. Dat is namelijk precies wat Volkswagen van plan is.
Sportief busje?
VW lichtte eerder al een tipje van de sluier op van de ID.3 GTX, misschien wel het meest interessante model om een sportversie van te maken vanwege zijn compacte formaat en lagere gewicht. Die variant verwachten we in 2023. Nieuw is de aankondiging dat ook de ID. Buzz als GTX op de markt zal komen. Het is een ietwat vreemde beslissing, aangezien het retrobusje niet meteen aanzet tot sportiviteit, maar anderzijds verwachten we ook geen radicale veranderingen.
Ook de ID.4 GTX omschreven we in onze test als "helemaal geen sportieve Volkswagen ID.4, maar een veelzijdigere variant met een zelfverzekerder rijgedrag". De toevoeging van vierwielaandrijving en een hoger sleepvermogen zullen ook bij de ID. Buzz GTX een grotere impact hebben dan het extra vermogen.
Ook voor ID.2?
Verder zijn we vooral benieuwd of deze uitspraak van Volkswagen ook zal gelden voor toekomstige ID-modellen, zoals de goedkopere ID.2 die over een paar jaar op de markt komt en in de basis voorwielaandrijving krijgt. Een compacte elektrische hot hatch met 300 pk? Laat maar komen!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!