Mercedes werk aan een elektrische S-Klasse, een productieversie van de Vision EQS die ze vorig jaar op het Autosalon van Frankfurt toonden. En Jaguar zou de huidige XJ vervangen door een volledig elektrische limousine, gebaseerd op het platform van de I-Pace. En nu zegt ook BMW die strategie te willen volgen met de volgende 7-Reeks. De topversie van de Beierse luxelimousine ruilt zijn V12-biturbo voor een 100% elektrisch aandrijfgeheel. Dat zegt BMW-topman Oliver Zipse.
BMW zwijgt over de specificaties van dat elektrische aandrijfgeheel, maar dankzij de Power BEV Concept op basis van de 5-Reeks weten we ongeveer wat we mogen verwachten. Dat ontwikkelingsprototype brengt drie elektromotoren in stelling, goed voor een systeemvermogen van 721 pk. De BMW Power BEV beschikt over vierwielaandrijving: en van de drie elektromotoren staat op de vooras, de andere twee bekommeren zich om de achterwielen. Ze werken onafhankelijk van elkaar en creëren e-torque vectoring, wat volgens BMW superieur is aan het actieve M-differentieel dat de huidige M5 tussen de achterwielen heeft steken. Er treedt immers geen herverdeling van het koppel op, elk achterwiel krijgt zoveel power als de banden maximaal aankunnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!