Ook Maranello bereidt zich voor op de elektrische omwenteling. Met de SF90 Stradale introduceerde het Steigerende Paard een plug-inhybride supersportwagen, loop 2025 komt de eerste volledig elektrische Ferrari eraan. En dankzij deze patenttekeningen weten we ongeveer welke principes die emissieloze sportwagen zal hanteren. De Italiaanse paardenfokker gaat voor een centraal gemonteerd batterijpakket met vier elektromotoren, eentje per wiel.
Die set-up maakt het mogelijk om de aandrijfkracht van elk wiel apart te regelen, waarbij een slimme torque-vectoringfunctie ervoor moet zorgen dat de elektrische sportieveling zich gedraagt zoals een Ferrari zich hoort te gedragen. Naar specifieke details zoals de capaciteit van de accu's, de kracht van de elektromotoren en het beoogde prestatiepotentieel blijft het nog raden.
Lamborghini achterna?
Estetisch kan Ferrari nog alle richtingen uit. Deze opstelling kan je invullen als een Grand Tourer à la 812 Superfast, dus met wat langere neuspartij en een korte kont. Of als sportcoupé à la F8 Tributo, dus met een wat korte neus en een bredere achterkant.
De grootste horde is en blijft het gewicht van het accupakket. Lamborghini werkt samen met het Amerikaanse MIT (Massachusetts Institute of Technology), met de bedoeling die zware batterijen in te ruilen voor veel lichtere supercondensatoren. Welke piste bewandelt Ferrari? Afspraak in 2025!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!