Sinds hun invoering in 2018 zijn de WLTP-normen het onderwerp van controverse. De WLTP-normen, die bedoeld waren om de systematische onderschatting van de NEDC-waarden (New European Driving Cycle) op te vangen en te corrigeren, hebben het probleem duidelijk niet opgelost. De werkelijke verbruikscijfers blijven nog steeds veel hoger liggen dan wat de laboprotocollen ons voorhouden.
Tijdens het onderzoek dat de Europese Commissie liet uitvoeren, waarbij gegevens werden verzameld via de OBD-aansluiting (On Board Diagnostics), werden op dat totaal van 600.000 voertuigen tot nu slechts 10,6% van de auto's en 1% van de bestelwagens geanalyseerd.
Toch volstaat die steekproef om te wijzen op de problematische betrouwbaarheid van de WLTP-normen. Gemiddeld lagen de theoretische waardes 20% lager dan het werkelijke brandstofverbruik van de geteste voertuigen. Benzineauto's zouden 23,7% meer brandstof verbruiken dan wat de WLTP dicteert, dieselauto's 18,1%.
De grootste veeg uit de pan kwam er evenwel voor plug-in hybrides. Omdat die weinig worden gebruikt zoals het hoort, ligt de uitstoot en het verbruik ervan vaak tot 3,5 keer hoger dan officieel aangekondigd.
De Europese Commissie, die opdracht gaf voor het onderzoek, zegt niet verbaasd te zijn. Laboratoriumtests kunnen de omstandigheden in het echte leven nu eenmaal niet exact nabootsen. Dit geldt zowel voor de route die je neemt als voor de snelheid die je daarbij aanhoudt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!