Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Hyundai N was bezig met ontwikkeling supercar, maar...

Geschreven door Klaas Janssens op 27-09-2022

Om de N-divisie op de kaart te zetten, was Hyundai bezig met de ontwikkeling van een heuse supercar. Maar de wagen zou minstens 150.000 euro kosten en dat vond de directie te hoog, waarna het project in de diepvries belandde.

Met de N van Namyang, waar het R&D-centrum van Hyundai ligt. En naar de Nürburgring, want de N-modellen zouden schitteren op de Nordschleife. Maar wou de nieuwe subdivisie van de Koreaanse constructeur echt een vliegende start maken, dan zouden er heilige huisjes sneuvelen.

Daarom startte Hyundai met de ontwikkeling van een supersportwagen, waarbij ze zich een beetje spiegelden aan de Honda NSX. Voorwaar geen slechte keuze, want die nam de Ferrari 458 als leidend voorwerp.

Honda NSX (2017)

Chairman's Car

Die supercar - die intern de Chairman's Car genoemd werd - zou een chassis uit koolstofvezel combineren met een midscheeps gemonteerde motor. Eentje op benzine, al dan niet geruggesteund door drukvoeding of elektriciteit. Er werden ook plannen gemaakt voor een krachtbron op waterstof, maar echt concreet werden die ideeën nooit.

Omdat al gauw duidelijk werd dat die gezwinde N-creatie een bijzonder dure Hyundai zou worden. Een vraagprijs van een 150.000 euro vond de directie te duur, waarna het project on hold gezet werd. We kregen wel een futuristische Vision GT-racer voor de Playstation-racegame Gran Turismo. Een doekje om het bloeden, weten we nu.

Hyundai Vision GT Concept (2015)

Zoals bij BMW

Het supercarproject werd geleid door Albert Biermann, het voormalige hoofd van de N-afdeling. De Duitser werd weggeplukt bij de M-divisie van BMW en gebruikte al zijn expertise om de N-modellen Hyundai om te vormen tot waardige concurrenten voor de heersende hot-hatchmodellen van Ford (Focus ST), Renault (Mégane RS) en Volkswagen (Golf GTI). En met succes, want zowel de i30 N als de i20 N en zelfs de Kona N staan hun mannetje.

Opvallend: bij BMW M probeerde Albert Biermann ook een supercar door te duwen, een nieuwe M1 en dus een concurrent voor de Audi R8, de Mercedes-AMG GT en de onvermijdelijke Porsche 911. Maar ook daar werd hij teruggefloten door de directie, die niet verder wilden gaan dan de plug-inhybride BMW i8... Het bleef bij de Vision M Next Concept, voorgesteld in 2019. Toen Biermann al verkast was naar Hyundai, dus. 

BMW Vision M Next Concept (2019)

Bron: TopGear

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten