UPDATE Er komt inderdaad een moderne Hyundai Pony, maar het blijft bij een exemplaar. Zonde!
Om de N-divisie in de kijker te zetten presenteerde Hyundai vorig jaar niet één, maar meteen twee spectaculaire conceptcars. Je had de elektrische RN22e, wat stond voor 'Rolling lab of N brand developed in 2022 with EV performance' – eigenlijk de voorbode van de Ioniq 6 N. En je had N Vision 74, een naar de uit 1974 stammende Hyundai Pony Coupé knipogende sportcoupé die een nostalgisch lijnenspel combineerde met een heleboel aerodynamische toeters en bellen.
LEES OOK Hyundai zet N-supercar op sterk water
Die Hyundai N Vision 74 moest vooral de autofans plezieren, hen tonen wat er allemaal mogelijk zou zijn in een parallelle autowereld waar ouderwets rijplezier nog als hoogste goed gezien werd. Nu blijkt dat die conceptcar wel een vervolg zou kunnen krijgen, want de N Vision 74 zou in productie gaan als de nieuwe Hyundai Pony.
Hyundai Pony Day
Nu horen we wel vaker van die geruchten. En wij weten ook dat je die best met een flinke korrel zout neemt. Maar in dit geval gunnen we ze het voordeel van de twijfel. Waarom? Omdat we het geweldig zouden vinden als de N Vision 74 inderdaad zou vervellen tot de nieuwe Pony Coupé. Omdat Hyundai een Pony Day organiseert op 27 mei 2023, waarop er iets nieuws zou aangekondigd worden.
En omdat Hyundai een constructeur met lef is, want ook de 45 EV Concept en de Prophecy Concept kregen uiteindelijk een vervolg in de gedaante van respectievelijk de Ioniq 5 en de Ioniq 6. Als er een autobouwer is die het aandurft om de N Vision 74 als startpunt te nemen voor een productiemodel, dan is het Hyundai.
Op waterstof?
Als die nieuwe Hyundai Pony Coupé er inderdaad komt, dan zal dat zonder het agressieve bodywork van de N Vision 74 zijn. Maar het retromoderne koetswerkontwerp zou wel bewaard blijven, waardoor de productieversie wat doet denken aan de door de tijd reizende DeLorean DMC12 uit de filmfranchise "Back to the Future".
Ook naar de aandrijflijn blijft het gissen. De Hyundai N Vision 74 werd bedacht als brandstofcelhybride, dus met zowel een brandstofcel als een batterij van 62,4 kWh. Die leveren stroom aan twee op de achterwielen gemonteerde elektromotoren, die samen goed zijn voor 680 pk en 900 Nm. Wordt de nieuwe Hyundai Pony een elektrisch N-model of wordt er een al dan niet hybride verbrandingsmotor in de neus gelepeld?
Bron: Money Today
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!