De in 2019 gepresenteerde Lexus LM 300h is de premiumversie van de uit 2016 stammende Toyota Alphard, twee modellen die geen zin hadden in een Europese inburgeringscursus. Maar inmiddels zouden de Japanners op die beslissing teruggekomen zijn, want de Lexus LM zou nu toch naar onze contreien komen. Als alternatief voor de Mercedes V-Klasse en de Volkswagen Multivan.
>> Lees ook - test Mercedes EQV
De Toyota Alphard waarop deze Lexus zich baseert, is leverbaar met zeven of acht zitplaatsen, de LM 300h komt standaard als vierzitter. Achteraan staan twee zogeheten, in zowat alle richtingen te verstellen en bijzonder luxueuze captain's chairs. De passagiers achterin kijken op een enorm scherm dat tussen de eerste en de tweede ztirij komt postvatten.
Hybride
Lexus Europe-vicevoorzitter Pascal Ruch erkent dat luxe personenvervoer ook bij ons een interessant stukje van de markt vormt. Hij laat doorschemeren dat er plannen zijn om de opvolger van de huidige LM in Europa te gaan voeren. De LM werd in 2019 gepresenteerd, maar is gebaseerd op een in 2016 gelanceerde Toyota Alphard. Dat betekent waarschijnlijk dat er over niet al te lange tijd een geheel nieuwe versie van beide modellen klaarstaat.
>> Lees ook - Hyundai Staria is VIP-busje met stijl
De topversie van de Lexus LM komt met een 3,5 liter-V6, maar het zou de hybride 300h zijn die de oversteek naar Europa maakt. Die wordt aangedreven door een zelfopladende hybride die een atmosferische 2,5-literkrachtbron, die draait volgens de Atkinson-cyclus, koppelt aan een elektromotor. Een volgens het Europese WLTP-protocol berekende CO2-uitstoot is nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!