Grote monovolumes zijn dood, toch in Europa. Maar zoals dat gaat met trends, komen ze ergens anders wel weer terug. Zoals in de Verenigde Staten. Ook de Chinese constructeurs beginnen de grote monovolume opnieuw te omarmen. Denk maar aan de Maxus Mifa 9, die je op het Autosalon van Brussel kan bewonderen op de Astara-stand in paleis 6 van de Heizel.
LEES OOK Volvo stelt elektrische EX90 voor
Maar er is meer aan de hand, want inmiddels heeft Volvo officieel bevestigd dat ze het gamma gaan uitbreiden met een flink uit de kluiten gewassen monvolume die zes zitplaatsen combineert met een 100% elektrische aandrijflijn. Die baseert zou zich baseren op de Zeekr 09, een Chinese constructeur die net zoals Volvo tot het Geely-imperium behoort. En die in de loop van 2023 ook naar Europa zou komen.
Batterij van 140 kWh en rijbereik van 800 kilometer
Als die nieuwe monovolume effectief een technisch doorslagje van de Zeekr 009 zou worden, dan hebben we het over een Volvo die een lengte van 5,21 meter combineert met een gewicht van 2,83 ton. Het luxueus ingerichte interieur telt dan zes zitplaatsen die verdeeld zijn over drie in nappaleder verpakte zetelrijen.
De inzittenden beschikken over klaptafeltjes, over multimediadisplays van 15,6 inch en over een intern communicatiesysteem om met elkaar te praten. Voor het nodige rijcomfort zorgen de elektromagnetische dempers en de optionele luchtvering.
Prestaties en lancering
Dat gigantische ruimteaanbod en die luxueuze comfortaanpak staan niet in de weg van kanonprestaties. De Zeekr 009 gooit twee elektromotoren in de strijd, samen goed voor een systeemvermogen van 545 pk. Ondanks zijn grote afmetingen en flinke gewicht sprint de elektrische monovolume in amper 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
Of die monovolume van Volvo ook in Europa verkocht zal worden? Wellicht niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!