De Nissan Leaf geldt als een van de eerste in massa geproduceerde EV's uit de autogeschiedenis. Misschien waren de Japanners er zelfs te vroeg bij, want gigantische successen heeft die pioniersrol nog niet opgeleverd. En nu ook de concurrentie volop de kaart van de elektrische auto trekt, moet Nissan uit zijn pijp komen om in de voorhoede van het EV-peloton te blijven.
De halfgeleidercrisis steekt momenteel een stokje tussen de steile EV-ambities van de Japanse constructeur, want het nijpende tekort aan chips blijft de lancering van de elektrische Ariya achteruit duwen. Maar die productieproblemen zouden van de baan moeten zijn in 2025, wanneer de derde generatie van de Nissan Leaf zijn opwachting zou maken. Wat weten we nog?
Bekende basis
De nieuwe Nissan Leaf zou op de technische fundamenten van die Ariya bouwen, de CMF-EV gedoopte architectuur die ook gebruikt wordt door de nieuwe Renault Mégane E-Tech Electric. Er is sprake van twee motorisaties: een instapversie van 130 pk en een krachtigere variant met 220 pk.
Als de nieuwe Nissan Leaf de batterijkeuzes van de Renault Mégane E-Tech Electric kopieert, dan hebben we het over een batterij van 40 kWh en een rijbereik van ongeveer 300 kilometer en over een accupakket van 60 kWh en een autonomie van circa 470 kilometer.
Cross-overconcept
De elektrische Renault Mégane E-Tech Electric zou niet alleen zijn aandrijflijn lenen, maar ook het design van de nieuwe Nissan Leaf beïnvloeden. Het hatchbackconcept met vijf deuren gaat op de schop, de derde generatie zou een wat hoger op zijn poten geplaatste cross-over worden. Zoals we dat ook zien bij de Citroën ë-C4 en zoals dat ook het geval zal zijn voor de nieuwe Lancia Delta.
Het design van de nieuwe Nissan Leaf zou geïnspireerd kunnen zijn door de IMs EV Concept, in 2019 gepresenteerd op de North American International Auto Show in Detroit. Dus met een strak lijnenspel en een ruim interieur, maar met een minder krachtig aandrijfgeel. De Nissan IMs bracht twee elektromotoren met een gecombineerd piekvermogen van bijna 500 pk in stelling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!