De Porsche 911 vormt de ideale basis voor afgeleide modellen. En daarvoor hoef je niet eens bij de een of andere tuner zijn, want de Duitse constructeur heeft zich gespecialiseerd in speciale versies van zijn geliefde Neunelfer. Denk maar aan de Porsche 911 Dakar die het gamma onlangs kwam versterken. Maar er is meer, want er zou nu ook een moderne ST-variant in de pijplijn zitten.
LEES OOK Test Porsche 911 GT3 Touring Package (2022)
Die Porsche 911 ST zou je kunnen zien als een GT3 RS met Touring Package, want die gigantische achterspoiler met zwanenhals zou geschrapt worden. Net zoals het merendeel van de agressieve aero-elementen die ontwikkeld werden voor hardcore circuitgebruik.
Als Porsche de geschiedenis eert, dan krijgt de ST ook wat bredere spatborden gepast. Zoals de originele ST uit 1970, een homologatiemodel dat de Duitse constructeur een heleboel racesuccessen zou opleveren, gaande van overwinningen 6 Uur van Daytona, de 12 Uur van Sebring, de 1000 km van de Nürburgring en de Targa Florio.
Atmosferische boxermotor
De Porsche 911 ST zou aangedreven worden door de atmosferische 4 liter-krachtbron van de GT3 RS, maar de zescilinderboxer zou gekoppeld worden aan een manuele zesversnellingsbak. Het vermogen van 525 pk en het maximale koppel van 465 Nm wordt op het asfalt gezet via de achterwielen. Dat zou de Porsche 911 ST in een 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u helpen en hem een topsnelheid van meer dan 300 km/u bezorgen.
LEES OOK Test Porsche 911 GT3 RS (2022)
De Porsche 911 ST zou deel gaan uitmaken van de Porsche Heritage Design-familie, die gelimiteerde edities met een nostalgische inslag bundelt. Het wordt dus een broertje (of zusje?) van de Targa 4S Heritage Design Edition (992 stuks) en van de eerder vermelde Sport Classic (1.250 stuks). Reken dus op een beperkte oplage en een stevig prijskaartje.
Van de originele Porsche 911 ST werden slechts 24 exemplaren gebouwd tussen 1970 en 1971, in 1972 gevolgd door nog eens 33 stuks met een grotere 2,5 liter-krachtbron.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!