Met hun sjoemelsoftware speelde Volkswagen destijds de eerste viool, maar dieselmotoren zijn geen elektrische wagens. Even dreigde softwareproblemen de lancering van de VW ID.3 in het honderd te sturen, nu zou het opnieuw prijs zijn. Dochteronderneming Cariad, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de software voor de toekomstige generatie elektrische auto's van de Volkswagen-groep, zou immers flink wat vertraging opgelopen hebben.
En dat zou gevolgen hebben voor de productplanning van Volkswagen. Zowel de lancering van de nieuwe Audi Q6 e-Tron (een nieuwe SUV die zich tussen de Q4 e-Tron en de Q8 e-Tron zou positioneren) als die van de volledig elektrische Porsche Macan zouden intussen vertraging opgelopen hebben.
Bentley?
Ook Bentley zou in de klappen delen, want de geplande EV-switch die op de agenda stond voor 2030, zou noodgedwongen opgeschoven worden.
En dan resten er de elektrische, grotendeels zelfrijdende prestigeprojecten van Audi en Volkswagen, respectievelijk Trinity en Artemis. Die zouden liefst drie jaar vertraging oplopen en dus niet voor 2027 gelanceerd kunnen worden.
Bron: Automobilwoche
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!