Onze lezer Franky De Clercq stond in de buurt van Aarlen in de file achter een gecamoufleerde Volvo. Het gaat om de toekomstige XC40, zo is duidelijk te zien ondanks de dikke laag ‘maquillage’. Hij is geïnspireerd op de conceptcar 40.1 die vorig jaar is onthuld. Omdat Volvo een van de afwezigen is op het volgende salon van Frankfurt, zullen we de toekomstige XC40 daar niet te zien krijgen. Toch zou hij zich tegen het eind van het jaar moeten blootgeven alvorens hij begin 2018 op de markt komt.
Nieuw platform
De crossover wordt geassembleerd in Gent, in ons eigen land. Hij wijdt het nieuwe CMA-platform in (voor Compact Modular Architecture) dat is bedoeld voor de compacte modellen van Volvo. Het zal dus ook worden gebruikt voor de nieuwe berline en break S40/V40, die we tegen 2019 mogen verwachten. Ook andere merken van de Chinese groep Geely, die eigenaar is van het merk Volvo, zullen van deze basis gebruik maken. Op technisch vlak vinden we in de neus een 1.5-driecilinder op benzine of diesel, die is afgeleid van de 2.0-viercilinder die in de grotere modellen van het merk wordt gebruikt. De toekomstige XC40 krijgt bovendien een plug-in hybride afgeleide die een turbobenzinemotor van 180 pk combineert met een elektromotor van ongeveer 80 pk. Het zuiver elektrische rijbereik zou zo’n 40 kilometer bedragen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!