Voor zijn negentiende verkiezing van de 4x4 van het Jaar heeft het organiserende magazine 4x4 PLUS het aantal categorieën uitgebreid tot zes om beter te beantwoorden aan de gestage diversificatie van de 4x4-markt. In 1993 was er maar één 4x4 van het Jaar, nu wordt de titel dus gedeeld door zes voertuigen, twee meer dan vorig jaar. Een opdeling die enerzijds een betere vergelijkingsbasis creëert voor de voertuigen per categorie, maar anderzijds kan leiden tot zeer mager bezette deelnemersvelden. Zo telden beide nieuwe categorieën (Offroad Pure en SUV Hybrid) slechts twee kandidaten.
In de klasse waarmee het allemaal begon, ging de titel dit jaar naar een klassieker: de Land Rover Defender mag zich Offroad Pure van het Jaar 2011 noemen, ten koste van zijn enige tegenkandidaat, de Jeep Wrangler. In de categorie SUV Hybrid moest de pionier van het subsegment, de Lexus RX 450h, zijn meerdere erkennen in zijn enige tegenstander, de VW Touareg Hybrid, waarvan de rijkwaliteiten en terreincapaciteiten doorwogen op zijn hogere prijs en dito verbruik.
In de categorie Offroad Luxe verlengde de Range Rover Sport zijn titel (die hij ook al in 2006 en 2008 in de wacht had gesleept), ten nadele van grote broer Range Rover (die in 2009 zegevierde). Bij de pick-ups werd de nek-aan-nekrace tussen de Nissan Navara en de gloednieuwe VW Amarok gewonnen door de Japanner, terwijl de Mercedes GLK het bij de SUV's heel nipt won van de ex-laureaten Volvo XC60 en Land Rover Freelander. Cross-over van het Jaar 2011 is ten slotte de Subaru Forester, voor (bijna ex aequo) de BMW X1 en de Nissan Juke.
Dit jaar vonden de testdagen voor de verkiezing van de 4x4 van het Jaar plaats in een ondergesneeuwd landschap, zodat de organisatie besloot om alleen de echte offroaders toe te laten op het offroadparcours. Geen probleem voor de jury, die net zoals de voorbije jaren uitsluitend bestond uit autojournalisten en de meeste deelnemende voertuigen dus al vooraf aan de tand had gevoeld. Alleen het feit dat niet alle auto's waren uitgerust met winterbanden, maakte de vergelijking van de rijkwaliteiten in de sneeuw iets moeilijker.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!